Každoroční oslavy svatého Martina mají pro pěstitele révy a výrobce nápojů přesná pravidla. Kdo chce nápoje pod touto značkou prodávat, musí předem Vinařské unii nahlásit množství lahví, které v listopadu stočí. Obdrží nejen povolení, ale i extra zátky s logem.
Letos členové Vinařské unie dodají 850 tisíc lahví. „Vinaři museli přizpůsobit nabídku covidovým podmínkám, přesunuli proto sortiment hlavně na internetové prodejní portály,“ říká Ondřej Beránek, předseda Vinařské unie. Velkým omezením je, že letos odpadají kvůli koronaviru svatomartinské slavnosti a setkávání v restauracích, která by startovala právě dnes v 11 hodin. Nejeden vinař proto od výroby ustoupil nebo ji omezil. Kdo ale zariskoval, ten si teď může mnout ruce.
Stovky vín a vinařůMilion a sedm set padesát tisíc lahví mladých svatomartinských vín se letos od 11. listopadu postupně dostane na domácí trh. V prodeji se objeví 312 druhů ze 74 vinařství. Loni vyrobilo 97 vinařství v Čechách, a hlavně na Moravě 366 druhů svatomartinských vín. Vůbec nejvíc vinařů se svátku zúčastnilo v roce 2011, a to 125. |
Zájem byl obrovský
„Měli jsme z toho také velké obavy, ale řekli jsme si naopak, že do toho jdeme, a ve velkém,“ říká pro deník Metro Bronislav Vajbar, majitel rodinného vinařství ze Zaječí. S počínajícím podzimem se průběžně domlouval s odběrateli i s obchodníky a s vinotékami. I když se hygienická opatření zpřísňovala, s přesvědčováním, že se objednávky vyplatí, nepřestal. Povedlo se. Vajbar má vína pro svatého Martina vyprodané. „Možná bych ve sklepě deset dvacet lahví ještě našel,“ říká vinař. Zájem byl prý obrovský, i díky obchodním zástupcům a také proto, že mnozí vinaři letos pole s mladými víny na rychlé vypití vyklidili. „Restaurace sice odpadly, ale v řadě z nich připravují balené porce svatomartinských hus a k tomu přidávají i svatomartinská vína,“ konstatuje Vajbar. Dodává, že kdyby Vinařské unii předem nahlásil o čtyři tisíce lahví vína víc, udal by je bez problémů.
Využili e-shopy
Dobrou „úrodu“ očekává i Jindřich Sobota, spolumajitel lednického vinařství Annovino. „Letošní sezona byla rekordní, je škoda, že se zkrátila o dva měsíce,“ konstatuje. Většinu svatomartinských vín, která připravili, tak dodají hlavně do obchodních řetězců, na e-shop a do vinoték, případně prodají ve vlastní prodejně. Přidali ale ještě něco navíc. „Založili jsme si značku Mladé, kde mimo čas vymezený pro svatomartinské odrůdy nabízíme další vína a doplňujeme tak nabídku prvních letošních vín,“ vysvětluje obchodní taktiku vinařství Jindřich Sobota. Mladá vína z této řady totiž mohou být, na rozdíl od klasických svatomartinských, i polosuchá či polosladká.
I když oslava začíná oficiálně až dnes v 11 dopoledne, zájemci si v množství e-shopů mohli objednat vína o pár dní dříve. Mnozí čeští a moravští vinaři na internetu oficiálně odstartují s ohledem na restrikce svatomartinská vína virtuálním přípitkem.
Svatomartinská vína
|