metro.cz

Do prodejů se letos promítne i pandemie koronaviru. „Jsme připraveni,“ hlásí dopravci

  14:59
Nákupy přes internet v posledních letech pravidelně narůstaly a obchodníci se snažili přizpůsobit. Letos se čekají rekordní tržby. Tím, že jsou mnohé obchody zavřené, se bude nakupovat hlavně on-line. Pro e-shopy je to výzva, jak vše zvládnout. Mnohé si slibují příliv zákazníků, ale zároveň připouštějí, že půjde o velký tlak.
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Z průzkumu Mall Pay vyplývá, že obavy e-shopů tkví v tom, že velký počet nákupů v kombinaci s nedostatkem pracovních sil způsobí nebezpečný mix pro logistiku, což může potenciálně roztočit spirálu zpožděných a následně odřeknutých nákupů. Snaží se tak více doručovat až domů či využívat výdejní boxy. V konkurenčním boji uspějí i ti, kteří zákazníkům nabízejí výhody.

„Letos by e-shopy mohly bodovat také prodlouženou zárukou, doprovodným pojištěním proti krádeži či rozbití i možností prodlouženého vrácení zboží. Ale také pohodlnějšími způsoby plateb,“ vysvětluje Adam Kolesa, výkonný ředitel Mall Pay.

Slevy se zase blíží

  • Černý pátek (anglicky Black Friday) je neformální název pro den, který následuje v USA po svátku Díkůvzdání. Jedná se o marketingovou akci, kdy se obchodníci snaží nalákat zákazníky na velmi nízké ceny. Dávno už se ale tento zvyk rozšířil do celého světa. Letos připadá na pátek 27. listopadu, akce však můžou začít už dříve. Odborníci ale varují, aby se zákazníci nenechali nachytat na fiktivní slevu. Ta totiž může být vypočítána z výrazně vyšší ceny, než je cena zboží v běžné tržní síti.

Na dárcích budeme šetřit
Nakupovat dárky v e-shopech se chystá podle výzkumu Equa bank 9 z 10 Čechů. Čtyřicet procent z nich hledá cílený dárek v cenovém srovnávači, další zhruba třetina napíše název výrobku do vyhledávače a pak si prohlíží nabídky. „Obecně platí, že lidé na internetu hledají nejvýhodnější cenovou nabídku. Rozhoduje ale i počet hvězdiček, věrnostní program, způsob platby, doprava či za jak dlouho zásilka dorazí,“ říká Kateřina Petko, mluvčí Equa bank. Nejžádanější vánoční zboží jsou elektronika a technika. Dále oblečení, hračky, knihy a u žen kosmetika.

Pandemie koronaviru ale přinese také fakt, že lidé budou více šetřit a za dárky na Vánoce neutratí tolik jako dříve. Podle informací z dotazování společnosti Fair Credit zhruba polovina Čechů utratí do pěti tisíc korun, další třetina maximálně dvojnásobek. Podle údajů Equa bank se chystají Češi průměrně utratit za dárky 6300 korun.

Dopravci jsou připraveni
Velký nápor bude také na přepravní společnosti. „Vánoční dárky objednávejte letos s velkým předstihem,“ upozorňuje šéf Zaslat.cz Miroslav Michalko. Podle něj počet přepravených zásilek v týdnech před Štědrým dnem roste dvojnásobně. Přesto jsou mnohé dopravní společnosti nachystány. Mnohé třeba zavedly bezkontaktní předání balíků bez podpisu. „Na vánoční nápor jsme dostatečně připraveni. Rozšířili jsme všechna oddělení tak, abychom zvládli zvýšený zájem nových klientů a hlavně garantovali dostupnost naší služby stávajícím,“ uvádí Martin Šauer, výkonný ředitel služby Balíkobot.

„V sezoně, která přichází, plánujeme doručovat přes 200 tisíc zásilek denně,“ dodává Milan Loidl, marketingový ředitel PPL CZ. 

Amazon. Dvakrát víc lidí i objednávek

Distribuční centrum společnosti Amazon v Dobrovízi u Prahy nabírá v posledních týdnech velké množství posil, aby zvládlo předvánoční nápor. Zároveň zde platí přísná bezpečnostní opatření proti šíření koronaviru. I o nich mluvila PR manažerka společnosti Miroslava Jozová.

Jak se vám daří bojovat s koronavirem? 
Od března zavedla společnost Amazon více než 150 bezpečnostních opatření, do kterých investovala přes 800 milionů dolarů. Jen v České republice máme k dispozici více než milion párů ochranných rukavic, více než 1,6 milionu roušek, 3,5 milionu dezinfekčních ubrousků a 11 milionů prostředků na dezinfekci rukou. Posílili jsme autobusové linky, kterými svážíme naše zaměstnance z různých regionů, a denně provádíme jejich dezinfekci. Významně jsme zvýšili frekvenci čištění a dezinfekce pracovních ploch a dalších často dotýkaných povrchů. Před vstupem do budovy bezdotykově měříme všem osobám teplotu. Výrazně jsme upravili také provoz v hale a odpočinkových zónách, aby bylo možné zajistit bezpečné rozestupy. Dočasně jsme zavedli možnost použití mobilního telefonu na pracovišti pro ty, kteří potřebují být v kontaktu s rodinami nebo poskytovateli péče o děti. V provozu zaměstnancům pomáhají s dodržením bezpečnostních opatření naši Safety ambasadoři z řad pracovníků, kteří dohlíží na dodržování dvoumetrových rozestupů. Bezpečnostní opatření jsme nerozvolnili ani během léta a učíme se s nimi pracovat jako s novým standardem.

Nabíráte několik tisíc dočasných pracovních sil na předvánoční období, je to více než loni?
S předvánočním obdobím se tradičně pojí zvýšená poptávka po našem zboží. Posílili jsme provoz o tři tisíce sezonních pracovníků, což je přibližně stejné množství jako loni. Celkově se během vánoční špičky střídá na směnách celkem šest tisíc zaměstnanců. V předvánočním období se nám objem objednávek zhruba zdvojnásobí. 

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek