metro.cz

Cestovky sázejí na poctivé turisty

  17:23
Dát voucher, nebo vrátit peníze, když klient zruší zájezd či pobyt? Podmínky se mění.
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Za zrušené zimní, jarní i letní pobyty letos dávaly cestovní kanceláře lidem potvrzení. Klienti si pak ve chvíli uvolnění mohli vybrat jinou destinaci nebo hotel. Pro mnohé cestovky bylo vrácení již přijatých peněz obtížné, ty totiž putovaly většinou k partnerům do ciziny. Teď ale sázejí podnikatelé v cestovním ruchu spíše na dobrou vůli zákazníků.

Česko

  • Tolerantnější kvůli epidemii jsou i domácí hoteliéři.
  • Vánoční a novoroční pobyty v nejznámějších centrech jsou už mnohde vyprodané.
  • V případě zhoršení hygienických opatření někteří ubytovatelé již zaplacené zálohy vrátí. Některé penziony, například na Šumavě, ale plánují přijmout první hosty až v lednu 2021.

Vláda nemusí vyhlásit tu či onu zemi a region za rizikový a vy se rozhodnete dovolenou zrušit? „Rozhodli jsme se s ohledem na letošní epidemii klientům situaci výrazně ulehčit,“ říká Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Konkrétně to znamená, že zákazníci mohou i bez vážného důvodu zájezd vrátit, aniž by se vystavovali sankcím, poplatkům či vnucování voucherů. Samozřejmě to není možné třeba den či týden před odletem. „Stanovili jsme si lhůtu alespoň třicet dnů před termínem zájezdu,“ vysvětluje Bezděk.

K podobným krokům se nyní rozhodují i další cestovky. „Nezáleží na tom, jestli klient za zájezd zaplatil penězi, nebo uplatnil voucher. V každém případě, pokud dojde ke zrušení zájezdu, vracíme klientovi už pouze hotovost, žádné vouchery ani jiný typ poukázek,“ říká Petr Kostka, obchodní ředitel Exim Tours. Neobává se toho, že by lidé tuto vstřícnost nějak zneužívali a měnili pobyty podle nálady.

Výrazně se v této době, kdy se začínají prodávat zájezdy typu „first moment“, snižují i zálohy. Jak Fischer, tak Exim Tours je stanovily jen na 990 korun za osobu. Je to zhruba o pět až šest set korun méně, než momentálně nabízejí jiné cestovky obdobné velikosti. Zbytek ceny lidé musí doplatit do třiceti dnů před odletem v případě, že se nerozhodli své plány zrušit.

Rok velkých změn

  • Přibližně polovina lidí v Česku změnila letos své cestovatelské plány.
  • Přibližně dvacet procent individuálně objednávaných letenek si letos Češi rezervují 48hodin před odletem.

„Je to pochopitelně v našem oboru hodně neobvyklé, ale vsadili jsme na to, že když lidem dáme v nejisté době nějakou jistotu, že se s nimi nebude nikdo handrkovat, že to ocení,“ komentuje nezvyklý postup Kostka. Jak ale dokládají první prodeje pobytů, především k moři, na příští rok, lidé takový přístup ocenili, hlad Čechů po koupání v moři je podle Kostky i Bezděka obrovský.

Jediné, co by musel klient oželet, je zaplacené cestovní pojištění, to ale představuje částky pohybující se kolem stovky či dvou na osobu. V rámci základního pojištění nabízejí cestovní kanceláře letos například pojistku na covid, pokud by nákaza znemožnila člověku odcestovat. Protože je z některých destinací po návratu povinné testování na covid-19, nabízejí je některé kanceláře za podstatně nižší ceny – za necelou tisícovku. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek