metro.cz

Drony stojí pár tisíc, ty větší musíte ale nově registrovat

  7:00
Malá bzučící zařízení, která létají desítky metrů nad zemí, se začala masivně objevovat zhruba před pěti lety. Od té doby se jich každoročně prodaly tisíce.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zájem o létající stroje pokračuje. Nejlevnější pořídíte už kolem dvou tisíc korun, profesionální modely přijdou i na více než čtyřicet tisíc korun. Internetový obchod Alza.cz za loňský rok prodal podle Pavla Roubínka, divizního ředitele pro nákup a prodej, tisíce dronů, nejčastěji od výroby DJI. Podle Roubínka zaznamenala loni dvojnásobný nárůst zařízení s hmotností do 250 gramů.

Podobný zájem zejména o menší drony hlásí i další internetový prodejce, Mall.cz. „V předchozích letech se meziroční nárůsty pohybovaly okolo 15 procent, ale v loňském roce došlo ke skoku o 60 procent. Průměrná cena dronů se v posledních letech snižuje, a drony jsou tak dostupné pro mnohem více lidí,“ uvedla tisková mluvčí Pavla Hobíková.

Bezpilotní stroje jsou stále častěji využívány také v komerční sféře – používají je stavební firmy, pojišťovny, záchranáři nebo lesníci. Moderní technologie jim v konečném důsledku mohou ušetřit nemalé finanční prostředky.

„Využíváme je během vyřizování škod na prohlídky rozsáhlých nebo těžko přístupných areálů, například po velkých požárech nebo při povodních. Dále v rizikových oblastech, jako jsou chemické provozy,“ uvedla mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová s tím, že drony lze využít i pro kalkulace rizika podle plochy během posuzování přijetí do pojištění.

„Klientům nabízíme několik možností využití bezpilotních letadel pro zjištění informací o stavu budov jak v exteriéru, tak i interiéru. Základní nabídkou je nafocení snímků, případně natočení videa, které slouží pro prvotní zmapování budovy nebo areálu a zjištění aktuálního stavu,“ říká Karel Kadlec, ředitel divize Facility Managementu společnosti M2C. Pro případné vyhodnocení poškození pláště budovy, například úniky tepla, nebo detekce poškození střechy se již používá funkci termosnímků. Z nich je možné přesně určit místo poškození nebo úniku, sledovat v čase případný vývoj poškození. „Včasnou identifikací je možné zabránit rozsáhlejším škodám a uspořit náklady na energie a následné opravy,“ dodává Kadlec.

„Platná legislativa v rámci EU nově od konce roku 2020 je dobrý krok k dalšímu využití leteckých bezpilotních systémů,“ pochvaluje si novelu zákona expert na bezpilotní systémy František Martinec, který o nich vyučuje na Vysoké škole obchodní v Praze v rámci unikátního studijního programu. Podle něj v současné době k největším problémům dochází v zastavěných aglomeracích, kde provozovatelé nedodržují pravidla. „V budoucnu bude vytvořen systém kontroly prostoru. Nebude to jenom na dobré vůli lidí vlastnících a řídících bezpilotní letadla. Tak jak je kontrolován let běžného letectví, bude kontrolován i let bezpilotních letadel,“ řekl Martinec.

Podle něj platná legislativa v rámci EU nově od konce roku 2020 zavedla vzájemnou komunikaci mezi některými drony a Řízením letového provozu. Jde o jakousi dálkovou identifikaci strojů. „Je to důležitý krok k bezpečnosti a bezpečnost musí vždy být na prvním místě,“ dodává Martinec.

Změny platné od 31. prosince 2020 jsou poměrně zásadní. Provozovatelé z řad hobby nadšenců, kteří mají stroj do hmotnosti 250 gramů bez fotoaparátu či kamery, jsou zařazeni do kategorie Open. V tomto případě nemusí svůj dron registrovat a registraci nepodléhá ani jeho pilot. To samé platí pro drony, které jsou prodávané jako „hračka“, a splňují tedy směrnici 2009/48/ES o bezpečnosti hraček. Osvobození se ovšem týká pouze rekreačních letů, u komerčních či výzkumných musí být i dron do hmotnosti 250 gramů zaregistrován na Úřadu pro civilní letectví a jeho provozovatel musí projít on-line testem.

Pro ostatní drony s hmotností nad 250 gramů jsou zavedeny dvě kategorie – Specified (specifická kategorie) a Certified (certifikovaná kategorie). Zjednodušeně řečeno: patří sem všechny drony, které nesplňují kategorii Open do kategorie Specified. Certifikovaná sekce je pak určena pro budoucí drony, které zvládnou převážet náklad nebo osoby. V každém případě platí, že u obou dvou tříd je povinná registrace stroje i pilota na Úřadu pro civilní letectví a dále je nutné absolvovat on-line test skládající se ze čtyřiceti otázek. Registrace i zkouška jsou bezplatné.

S drony je nyní možné létat jen na dohled vlastních očí – bez jakýchkoliv vizuálních pomůcek (neplatí pro brýle a čočky). Provoz dronů je výslovně zakázán v okolí letišť, vojenských základen, elektráren nebo centrech měst. Informace včetně přehledně uvedených zakázaných oblastí najdou zájemci na webu Řízení letového provozu.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek