metro.cz

Nelegální reklamní plevel štve radnice po celém Česku

  17:30
Hnutí Přísaha se dočkalo nepříjemnosti. V Plzni mělo reklamu na nelegálně umístěném billboardu. Stojany načerno trápí i jiná města.

Další 3 fotografie v galerii
Ilegální billboard v pražských Kunraticích | foto: Metro.cz

Určitě je znáte i vy. Jednoduchý kovový rám postavený na trávníku kousek od vozovky a v něm barevná reklama. Staly se morem posledních dvou let. Ze značné části za „billboardy“ umístěnými bez povolení na pozemcích obcí (včetně toho Šlachtova) stojí firma Edge sídlící v Praze. Má však jenom adresu, k dohledání ale nejsou telefony nebo e-mailová adresa. Navíc reklamu na tyto plochy zprostředkovává jiná agentura. Neobjevují se jenom v hlavním městě, ale také jinde po republice.

Města se na dálku radila o černých plochách
„V uplynulých letech jsme nelegální plochy řešili v počtu pouze několika kusů ročně,“ uvedl pro deník Metro Radim Jelínek, vedoucí odboru kanceláře primátora Pardubic. Ovšem letos už muselo město řešit jedenáct výzev k odstranění nelegálních přenosných zařízení.

Pro radnice malých i velkých měst se jedná nejen o peníze, které neplynou do jejich pokladen, ale také o časové zaneprázdnění, když se musí problému věnovat. „Jedná se o společnost Edge reality, s. r. o., a Eurobillboard, s. r. o. V daném případě se jedná oneprůhledné společnosti, které nelegálním a agresivním způsobem umisťují reklamní zařízení napříč republikou. Minulý týden k tomuto tématu probíhala videokonference měst a obcí v rámci celé republiky,“ upřesňuje pro deník Metro Jelínek.

Nejsložitější je pátrání po vlastnících stojanů
Reklamní pirátství trápí i moravskou metropoli. „Odstraňování nelegálních reklamních zařízení probíhá neustále. V současnosti evidujeme třináct kusů, které nedisponují povolením silničního správního úřadu a nacházejí se v silničním ochranném pásmu komunikace,“ přibližuje situaci v Brně Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.

Pro městské úředníky bývá nejsložitější dopátrat se, komu nelegální stojany na reklamu patří. Přesto se daří proces dotáhnout do konce. „V letošním roce bylo už zakryto a následně demontováno na základě výzvy ze strany Odboru dopravy Magistrátu města Brna šestnáct reklamních zařízení,“ doplňuje Dudková.

V loňském roce se zasahovalo proti nosičům reklamy, které jsou spojeny s firmami Edge a Eurobillboard a s dalšími firmami, které figurují v neprůhledném pavouku provozovatelů inzerce. Jednalo se o více než sto „nelegálů“. Neukotvené stojany jsou navíc nebezpečné, protože v případě silného větru mohou způsobit majetkové škody nebo dokonce zranění či smrt lidí.

Reklamní „smog“

  • Přemíry poutačů, plakátů a dalších inzertních ploch se snaží na svém teritoriu zbavovat i jednotlivé obce.
  • Ze stovky zábradlí a mostů v Brně zmizí reklama. Magistrátní odbor dopravy současným provozovatelům postupně vypoví nebo neprodlouží smlouvy. I když tím město přijde ročně o asi sto tisíc korun, na odstranění reklamního „smogu“ se shodlo celé zastupitelstvo.
  • Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích smí být nejbližší reklamní zařízení u dálnice ve vzdálenosti 250 metrů a dál. Zákon připouští výjimku pro poutače motelů či restaurací. Před platností zákona a odstraněním billboardů a megaboardů jich stálo kolem českých dálnic asi 1300. O jejich odstranění se mezi majiteli a státem vedl dlouhý právní boj.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek