Ve výhodě jsou ti, kterým stačí dobíjecí stojan na parkovišti hypermarketu, nebo majitelé rodinného domu s vlastní zásuvkou. Jenže „čistá“ auta chtějí i ti, kteří žijí v bytových domech. A jejich strůjci s tím musejí počítat.
Do garáží míří wallboxy
„Příprava na elektromobilitu je trend, který sledujeme a reagujeme na něj,“ komentuje pro deník Metro situaci Ondřej Šťastný, hlavní analytik společnosti Central Group. U již zahájených staveb se proto snaží zřizovat veřejné nabíjecí stanice. „Například u projektu Park Zličín budujeme nyní ve spolupráci s Pražskou energetikou čtyři místa pro elektromobily,“ říká Šťastný. U nejnovějších projektů se počítá s dobíjením aut z takzvaných wallboxů, tedy ministanic na zdi, přímo v garážích bytových domů. Pro každý bytový dům se nyní spočítá s minimálně patnácti dobíjecími místy.
Vlastní zkušenosti s elektromobily se hodí
Podobně už uvažují i další developerské firmy. „My sami používáme elektromobily už sedm let a získali jsme tak mnoho uživatelských zkušeností, které se nám nyní hodí i v projektování nových objektů,“ připomíná Jan Řežáb, majitel společnosti JRD. U starších projektů nabízejí obyvatelům možnost zřízení dobíječky přímo u jejich parkovacího stání, v nových projektech se s napojením auta na síť již počítá automaticky.
„Spolu s výrobci se snažíme podílet se na řešení problému, který může v budoucnosti nastat, a to v souvislosti s infrastrukturou. Velké rozšíření elektromobility by totiž mohlo vést k tomu, že nebude právě stačit infrastruktura a kapacita elektrické sítě,“ dodává Řežáb.
Hoří, má panenko? Obavy jsou spíše zbytečné
Často se ozývají varovné hlasy, že dobíjení vozů v uzavřených garážích je nebezpečné kvůli možnému vzplanutí baterie. „Pravděpodobnost zahoření baterie je stejná jako vznícení vozu se spalovacím motorem. Bezpečnostní systémy elektrovozidel jsou na velmi vysoké úrovni a výrobci si nemohou dovolit jakékoli pochybení. V rámci nově otevřené divize Bidli auto jsme spustili mimo jiné prodej elektromobilů, který tuto problematiku v podstatě eliminuje, neboť námi prodávané elektromobily využívají typ baterie LiFePO4, které nehoří,“ vysvětluje problematiku Karel Knetl, ředitel Bidli technologie.
Bezpečnost nových systémů si uvědomují i další stavitelé. „Odborné diskuse na toto téma zmiňují špatný přístup hasicí techniky do podzemních prostor, a to v kombinaci s vysokou hořlavostí baterií,“ podotýká Pavel Jelínek, hlavní inženýr developerské skupiny AFI Europe. Určitě se to podle jeho názoru v dohledné době promítne především do výrazné legislativní změny v požárních předpisech pro podzemní garáže. „Nové požadavky mohou být limitujícím parametrem z hlediska přípustného počtu elektromobilů v těchto prostorách,“ myslí si Jelínek.
Šance pro chytré domy
Bezpečnost a dostatečné kapacity v síti jsou i v hledáčku dalších developerů. „Je nutné zvětšení parkovacích stání kvůli manipulačnímu prostoru, pravidlům požární bezpečnosti a dalším návaznostem. V tomto ohledu máme perfektní expertizy od společnosti DeFine. Ta vyvíjí a vyrábí vlastní dobíjecí stanice, projektuje související elektro řešení a má vlastní systém synchronizace mnoha stanic v jednom objektu a jejich detailní integraci do systému celé budovy,“ dodává další informace k možnostem dobíjení v domácích podmínkách Martin Hubinger, majitel developerské skupiny Realism.
Systém, o kterém se Hubinger zmiňuje, umožňuje nabíjení pro větší počet míst a využívání volné kapacity budovy, čímž zmírňuje dopad na distribuční síť.
Také Central Group počítá s co nejmodernějšími systémy dobíjení vozů v rámci obytných souborů. „Řídicí systémy reagují na aktuální zatížení energetické sítě. Vyhodnocují konkrétní stav připojeného vozidla a aktuální kapacitu baterie,“ doplňuje další detaily Ondřej Šťastný z Central Group. Inteligentní dobíjení tak umožňuje eliminovat případné potíže s kapacitou infrastruktury, pokud by dobíjení nebylo „chytré“.
Klíčovým parametrem pro instalaci více nabíječek není ani tak příkon, který v garážích například bytových domů momentálně bývá. „Jde především o instalaci takových nabíjecích stanic, které jsou schopny dobíjet více automobilů naráz a vzájemně spolupracují,“ dodává ještě Knetl z Bidli.
Pomalé elektro Česko
|