Komunismus, kdy všechno je všech, se vrací. V moderní, kapitalistické podobě. Alespoň v automobilové dopravě. Sdílení aut, které je novodobou a vylepšenou podobou klasické půjčovny aut, se přes počáteční „dětské nemoci“ rozvíjí. Sdílené koloběžky štvou, když se o ně zakopává na chodnících, auta, která lze sdílet, už na tom jsou jinak.
Studentská půjčovna
|
Na malých městech mají zatím sdíleči smůlu
Radek je umělec a nikdy neměl auto. Všude jezdí veřejnou dopravou, ale připouští, že někdy by se „smraďoch na čtyřech kolech“, jak říká, hodil. „Občas potřebuji přepravit někam svoje výtvory, buď k zákazníkovi, nebo do expozice, a ne vždy mají kamarádi čas. Kdyby někde na ulici stálo auto, které bych si mohl na pár hodin vypůjčit, asi bych to nezavrhl,“ připouští jinak zarytý antiřidič. O sdílených vozech ví, jenže má smůlu. Žije na malém městě a tam, jak říká, jen sem tam někdo sdílí sousedovu ženu nebo sousedovo kolo parkující před hospodou.
V Česku nyní nabízí služby sdílených aut hned několik provozovatelů. Jedná se asi o deset společností. V naprosté většině ale působí v Praze, kde mají také největší a nejjistější klientskou základnu. Některé nabízejí auta ke sdílení i v Brně, jedna ze společností zkouší štěstí ještě v pěti dalších krajských městech. Výhodou u „víceměstských“ firem je, že když si auto půjčíte v jednom městě, můžete ho nechat v tom druhém.
Jenom kolem komínu se projíždět nemusíte
Co zatím zájemcům nevyhovuje, je skutečnost, že některé sdílené automobily musí řidič vrátit do stejné oblasti, odkud ho vypůjčil. Pokud firma nabízí vozy jen v jednom místě. „Jedním z mýtů je, že sdílené vozy lze využívat pouze v Praze, že nemohou vyjet ze zóny, která je označena na mapě,“ upozorňuje na jeden z omylů Milan Beutl, ředitel Anytime.
A to se vyplatí!
|
Jejich auta je možné vrátit kamkoli ve městě, klidně na opačném konci Prahy, než odkud jste původně vyjeli. Použít ho samozřejmě můžete i pro cestu kamkoli po Česku. Jezdit jen na dohled „od komínu“ přirozeně není povinné. Sdílená auta zatím ale nelze zaparkovat třeba ve vesnici, kde máte chalupu, a přerušit zapůjčení až do odjezdu zpět. Řešením je tarif na víkend, ovšem platit budete minimálně vícedenní prostoje a vůz pak stejně musíte zase převézt zpět do místa, odkud jste ho převzali. Budoucnost bude určitě směřovat k rozšiřování území, kde si auto půjčíte a vrátíte. „Teď je to například už možné mezi Kladnem a Prahou, případně také v Říčanech,“ uvádí Milan Beutl.