metro.cz

Počíhejte si na něj. Nový bus v Praze střídá linky jako ponožky

  5:33
Prototyp vozu SOR bude po hlavním městě jezdit rok. Znají ho i v Hradci Králové nebo například v Kladně.

Další 1 fotografie v galerii
Nový autobus SOR bude po Praze jezdit ještě rok. | foto: DPP - ZDENĚK BEK

Je to krasavec a každý den se jím můžete svézt na jiné lince. Tak hovoří fanoušci hromadné dopravy, takzvaní šotoušové, o novém přírůstku do vozového parku pražského dopravního podniku (DPP).

„Nový kloubový autobus SOR NS 18 postupně testujeme na různých linkách. Činíme tak proto, aby došlo k jeho vyzkoušení ve všech provozních režimech a podmínkách. A také abychom si zajistili zpětnou vazbu cestujících i od různých řidičů,“ říká pro deník Metro mluvčí DPP Aneta Řehková.

Dopravce využil nabídku výrobce, společnosti SOR Libchavy, na roční pronájem tohoto vozidla za symbolickou částku sto korun měsíčně. Svou pouť autobus prozatím zahajuje na linkách garáže Hostivař, postupně ale navštíví i ostatní garáže.

„Aktuální jízdní řády testovacího autobusu naleznete na našem webu dpp.cz v podsekcích Společnost a Aktuality a akce DPP,“ dodává pro Metro Řehková. Dnes bude nový bus jezdit na lince číslo 124, zítra na lince 195.

Nová typová řada NS, která navazuje na nejrozšířenější autobusy v DPP, tedy vozy SOR NB 12 a NB 18, brázdí ulice metropole v rámci testovacího provozu vůbec poprvé. Jde o druhý předváděcí vůz této řady, jenž byl pro provoz v tuzemsku vyroben. Jeho dříve vyrobené dvojče, které je nyní u německého dopravce Omnibusbetrieb Saalekreis, jezdilo v minulých letech v ulicích Českých Budějovic, Hradce Králové a Kladna. Krátce se také podívalo do Polska a na Slovensko.

„Výbava autobusu i informační systém odpovídají platným standardům kvality PID, včetně klimatizace prostoru pro cestující i kabiny řidiče. Vozidlo je navíc osazeno systémem sledování mrtvých úhlů, který v případě pozitivních výsledků testování plánujeme poptávat při další obnově naší flotily autobusů,“ uvádí dopravní podnik na svém webu.

Nový SOR sklízí již první ohlasy na sociálních sítích. Cestující si chválí moderní vzhled busu i fakt, že jej dopravce získal k zapůjčení levně. Kopcovitá Praha a zejména zimní období jsou pak podle mnohých na testování naprosto ideální. Chystáte se projet novým autobusem SOR i vy? Napište nám na autorovu e-mailovou adresu filip.jarosevsky@metro.cz, jaké to bylo.

Autobus SOR ale není jediný přírůstek, který budou šotoušové v následujících týdnech cíleně vyhledávat. Na začátku příštího roku chce dopravní podnik nasadit do ulic Prahy čtrnáct nových elektrobusů. Ty od ledna potkáte především na linkách 154 a 213.

„Dosud totiž autobusy pražské MHD ročně spotřebovaly přibližně třicet milionů litrů nafty a vyprodukovaly přibližně 67 900 tun oxidu uhličitého. Je jasné, že takhle to dál nejde,“ komentuje busy na Facebooku primátor Zdeněk Hřib. Podle současných plánů bude mít Praha do roku 2030 třetinu busů na elektrický pohon.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek