Nemáme. Ptejte se příští týden. Neslyší to jen výrobci aut, když obvolávají dodavatele čipů. Podobně jsou na tom i tiskárny a producenti tištěných informací. O papír je nouze, čeká se týdny i měsíce. Hodně papíru pohltí totiž internetové obchody na obaly pro zásilky. Těch je hlavně před Vánocemi opravdu víc než hodně.
Například nakladatelé předem nevědí, za kolik svoje knihy doopravdy vyrobí. To může mít vliv i na konečnou cenu knih na vánočních pultech knihkupectví.
Dřevo je jednička
|
Nevědí dne ani hodiny, školy ale zatím nečekají
„Ani tiskárny nevědí, za jakou cenu papír koupí,“ vysvětluje Ludmila Kořenářová, šéfredaktorka SPN – pedagogického nakladatelství, které zásobuje trh a hlavně školy učebnicemi. Problém dodržet cenu mají proto tiskárny vůči objednavatelům. Toto nakladatelství se naštěstí takovým problémům vyhnulo, i když asi jen dočasně. „Učebnice totiž tiskneme před začátkem školního roku, s dodávkami do škol potíž nebyla,“ říká Kořenářová. Obtíže má SPN ale třeba s učebnicemi v pevné vazbě. Je totiž nedostatek kartonu na obálky.
Místo dnů jsou měsíce
Hlavu si drbou i nakladatelé, kteří se soustředí na „zábavnější“ literaturu, než jsou dějepisné nebo matematické učebnice či skripta.
„Nedobrou zkušenost s výpadky dodávek či přímo s nedostatkem papíru máme v nakladatelské branži teď na podzim všichni,“ přiznává pro deník Metro Milan Gelnar, šéf nakladatelství Argo z pražského Žižkova. Dodávky papíru, potahového materiálu i kartonů se protahují z několika dnů na jeden až dva měsíce. Zároveň ceny rostou o desítky procent.
Také Argo pociťuje, podobně jako SPN, omezené množství kartonového materiálu na pevné knižní vazby (co je a co není karton, ale naopak vlnitá lepenka na krabice viz článek dole). Gelnar v tom má jasno. „Pravděpodobně zvýšená poptávka po kartonových krabicích pro e-shopy v předvánoční době. Je to v době, kdy je tradičně i nejvyšší aktivita nakladatelů,“ upozorňuje Gelnar. Jak připomíná, nakladatelé se proto snaží nahrazovat předem dohodnutý druh papíru tím, který mají tiskárny aktuálně k dispozici.
Krabice? Drahota!
Cenový úprk obalových materiálů ale netrápí jen tiskaře a spisovatele. Pociťují to i v jiných uměleckých profesích. „Ještě nedávno jsem balil vázy třeba při transportu na výstavu nebo k zákazníkovi do kartonu za cenu, která byla v desítkách korun,“ sdílí zkušenost sklářský designér Vlastimil Šenkýř. Teď musí na jednu zakázku počítat spíš se stovkou a více korunami. Naštěstí se zatím nepotýká s nedostatkem, doufá jen, že se situace nezmění.
Matení pojmů. Karton není lepenka, upozorňuje expert
|
Může za to i logistika
|
Krabice je prostorový mor
Obava z nákazy koronavirem nastartovala nejen e-shopy, ale hlavně rozvážku zásilek. Zatímco v normálních časech si zákazník odvezl výrobek z prodejny v originální krabici, sáčku či jiném obalu na míru, nyní se to hodně změnilo. Dodávka od výrobce do e-shopu a následně k zákazníkovi vede k tomu, že běžně vyrobené a zabalené zboží musí být pro tento druh obchodování znovu baleno pro přepravu. „To vede nejen k významnému plýtvání obalovými materiály všech druhů. Nejen papírů, tašek, krabic, ale i plastů,“ říká odborník na papírenství Milan Lešikar.
Spediční a kurýrní společnosti navíc nepoužívají pro každou zásilku obal přímo na míru, nakupují ve velkém lepenkové krabice v různých velikostech. Takže některé zásilky putují k odběrateli v obalu, který má uvnitř víc vzduchu, než je velikost tovaru. Auta, letadla i kontejnerové lodě tak převážejí se zbožím i značné množství „vzduchu“.