metro.cz

Nákupy na internetu. Snadné, ale zrádné, pozor na osobní údaje, kam je zadáváte

  15:54
Vyvarujte se neprověřených e-shopů a telefonátů, které z lidí lákají hesla. Nakoupit prakticky cokoliv na internetu už je velmi snadné. Stále je ale nutné připomínat, že v kyberprostoru číhají mnohá nebezpečí.

Další 1 fotografie v galerii
ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Rozmohl se nám tady takový nešvar, chtělo by se říct v důsledku neblahého trendu. Jde o zneužití platebních karet a elektronického bankovnictví. Často se to děje třeba při prodeji zboží na internetových bazarech. Podvodník se vydává za zájemce, nechce ale platit převodem na účet. Navrhuje, že peníze pošle na kartu prodávajícího a vyžaduje údaje k ní přes falešnou platební bránu. Někdy se volající vydává dokonce za někoho z vaší banky.

„Od začátku roku máme okolo tří set napadených klientů a škody se počítají v milionech korun,“ říká Tomáš Stegura, výkonný ředitel za oblast Digital v ČSOB a zdůrazňuje, aby lidé nikdy nezadávali citlivé informace, jako jsou údaje z platební karty, hesla či PIN na takto podezřelá vyžádání. Často se to děje také formou e-mailu či SMS zprávy. Takto ale banky ani běžné e-shopy s klienty rozhodně nekomunikují.

Dejte na recenze uživatelů
Odborníci radí nakupovat na dlouhodobě prověřených e-shopech, ideálně tuzemských. Určitě ne na takových, které nemají na webu kontaktní údaje, obchodní podmínky a nabízejí zboží podezřele levně. Pokud narazíte na nějaký neozkoušený e-shop, je dobré si přečíst recenze zákazníků, kteří zde už nakoupili. „Pokud se dostanete do fáze, že chcete zaplatit on-line, před zadáním údajů se ujistěte, že jste na správném webu a komunikace je šifrovaná,“ radí manažer kybernetické bezpečnosti Skupiny Moneta Jakub Ptáčník. Jeho slova potvrzuje i klientka uvedené banky a talentovaná česká sprinterka Nikola Bendová: „Dávám si pozor, u jakých obchodníků on-line nakupuji. Mám pár ověřených e-shopů. Pokud to jde, platím raději na dobírku a v případě platby on-line mám dvoufázové ověření, tedy potvrzuji platbu v aplikace Smart Banka od Monety.“

Ne e-shopech by měla být právě možnost dobírky, případně odložené platby.

Pro jistotu se lze pojistit
Proti neopatrnému zacházení na internetu se dá i pojistit. „Připojištění kybernetické asistence se vztahuje na všechny příslušníky pojištěné domácnosti. Připojištění chrání oprávněné zájmy pojištěných v souvislosti nejen s on-line nákupy, ale i s poškozením jejich pověsti prostřednictvím internetu či sociálních sítí,“ vysvětluje Eva Svobodová, mluvčí Uniqa.

Bankovní aplikace v Česku ohrožují hlavně dva škodlivé programy. „Malware Triada napadá platby uživatelů v jiných aplikacích. V okamžiku platby napadne proces a peníze převede na účet útočníka. Program Cerberus krade přihlašovací údaje z legitimních stránek bank či umí číst SMS kódy a obchází dvoufázové ověřování u plateb on-line,“ dodává IT expert firmy Xevos Adam Koudela.

Klikni a vyzvedni

    • Relativně nová služba získává na oblibě. Funguje tak, že si zákazník objedná zboží přes e-shop, ale vyzvedne si ho přímo na prodejně.
    • Podle výzkumu společnosti Stanton Chase mezi manažery ve spotřebitelském průmyslu ve světě považuje téměř polovina lídrů v oboru možnost nákupu formou Klikni a vyzvedni za velmi důležitou a 30 procent dokonce za stěžejní pro firmu.

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek