metro.cz

Nařízení nenařízení, české firmy už montují na střechy solární panely

  16:41
Loňský počátek velkého energetického zdražování i válka na Ukrajině. Úspory hledají všichni
ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Na výrobu elektřiny nebudou mít v budoucnosti monopol pouze velké státní giganty a soukromé energetické kolosy. Vlastní elektřinu si totiž budou vyrábět jak lidé doma, tak firmy.

Na rozdíl od povinného zavádění výroby elektroaut k tomu většina lidí a podnikatelů nepotřebuje státní nařízení shora. I když i to se už v Evropské unii chystá. Je to ale spíš jen reakce na poslední trendy. Kdo teď nezaváhá, bude mít v blízké budoucnosti velký náskok. Z fotovoltaiky se totiž stává víc než jen energetický doplněk firemního rozpočtu.

Nákupy pod sluníčkem
Velkou šanci ve fotovoltaice vidí například obchodní řetězce. Mají stovky prodejen po celé zemi, vlastní také velká zásobovací centra. Tam všude mohou ušetřit díky panelům na střechách velké peníze.

Například devadesátka prodejen řetězce COOP je v Česku vybavena fotovoltaickými panely. „Za realistický cíl považujeme vlastní elektrárnu v polovině obchodů, nyní zvládáme uvádět do provozu dvě až tři elektrárny ročně,“ říká k výrobě vlastního proudu František Polák, předseda spotřebního družstva COOP v Uherském Ostrohu.

Praha je půl Temelína

  • Pokud by Praha využila plně voltaický potenciál, vyrobila by se tu ročně polovina elektřiny, jakou vyprodukuje jaderná elektrárna v Temelíně.
  • Praha chce podle svého závazku do roku 2030 pokrývat polovinu vlastních energetických potřeb z obnovitelných zdrojů energie.
  • Brno chystá instalovat na střechy ve městě solární panely na ploše 120 tisíc metrů čtverečních.

Stejným směrem se vydávají také v síti prodejen Albertu. „Naše strategie rozšiřování alternativních zdrojů, včetně fotovoltaiky, musí při rozvoji respektovat samozřejmě i to, že třeba objekty, kde jsou prodejny, mají své majitele, je třeba brát ohled i na památkový ráz městské zástavby,“ připomíná Martina Černá, ředitelka pro udržitelnost v obchodech Albert.

Mráz a chlad schovaný za dveřmi
Úspory ale hledají také uvnitř prodejen. Stále víc chlazených a mražených výrobků najdou zákaznici v uzavřených lednicích a mrazácích. „Máme je už ve většině našich obchodů a další jsou v plánu. Jen pro představu, modernizovaná prodejna, včetně nového osvětlení a vytápění, ušetří oproti té staré třetinu energie,“ dodává Martina Černá.

Podobné vybavení pultů a chladicích skříní najdou zákazníci i v síti Kaufland. Nové a modernizované prodejny navíc pomocí rekuperace využívají k vytápění odpadní teplo právě z chladicích a mrazicích zařízení. „Fotovoltaiku máme zatím jen v prodejně v Písku, v budoucnosti ale budou součástí nových prodejen,“ upřesňuje Renata Maierl z oddělení firemní komunikace sítě Kaufland.

V případě malých venkovských prodejen může fotovoltaika zajistit až polovinu energetické spotřeby obchodu. Leckde tak pomáhá k jejich přežití.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek