metro.cz

Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Frontová linie. Na letištích chybí lidé. Bojuje se o odbavení i náhrady

  16:27
Dva covidové roky letiště i letecké společnosti krvácely. Teď úpí znovu. Lidé zase létají jako diví, ale na přepážkách „nejsou lidi“.

Mýdlo, zubní pastu, hygienické ubrousky, ale třeba i pyžamo. Cestující má nárok na proplacení obdobných nečekaných výdajů za věci při vynuceném pobytu v hotelu při odložení letu. Je ale samozřejmě nezbytné uschovat si účtenky.

Nocleh v letištní hale
Toto léto je pro letecké společnosti obdobím rapidního nárůstu přepravených cestujících. Lidé dohánějí dva roky necestování. Jenže na letištích na ně teď čekají nekončící fronty.

Za covidu se na letištích i v přepravních firmách dost propouštělo. Teď, když znovu nastal nápor na letištní přepážky, řeší především letiště velký problém. Bývalí zaměstnanci se houfně nevracejí, protože si našli jinou práci. A noví se masivně nehrnou, navíc jejich vyškolení vyžaduje několik týdnů. Hlavně tam kde se jedná o bezpečnostní kontroly. Takže lidé čekají na odbavení hodiny, někdy i dny, přespávají v halách či v tranzitním prostoru. V lepším případě jim aerolinky nabídnou hotel.

Za problémy letiště platí dopravce
„Pokud je zrušen let nebo je opožděn o několik hodin vinou dopravce, může mít cestující nárok na náhradu škody, a to v rozmezí od 250 do 600 eur, záleží na vzdálenosti cílové destinace,“ připomíná jedno z práv cestujícího Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. To zajišťuje bezplatné řešení sporů s leteckými dopravci v rámci Evropské unie i některých dalších zemí, například s Norskem, Islandem nebo také s Velkou Británií.

Cestující by se podle Tichotových slov neměl dostat do potíží s peněžními náhradami za zpoždění letu či jeho zrušení, které zaviní pomalé kontroly na letišti. „O cestujícího se v tomto směru musí postarat operující dopravce, tedy konkrétní firma, která turistu přepraví,“ připomíná Tichota. Aerolinky se pak už musí o penězích domlouvat s letištěm. Do těchto financí se přirozeně počítá například i občerstvení a nápoje, které letecká společnost nabídne cestujícím při neplánovaném čekání na letišti.

Postihne-li turistu jiná potíž, dejme tomu ztráta zavazadla nebo jeho poškození, je kvůli pozdějšímu vyplacení škody nezbytně nutné zajistit si přímo na letišti potvrzení. I tady je dobré mít účty od ztracených věcí. „Náhradu škody je nutné požadovat u konkrétního dopravce písemně, a to ve lhůtě sedmi dní,“ podotýká Ondřej Tichota.

Přelomové rozhodnutí

V roce 2018 rozhodl Soudní dvůr EU, že za problémy s letem způsobené stávkou palubní posádky či jiných zaměstnanců aerolinky může cestující požadovat odškodnění. Stávky do té doby spadaly pod mimořádné události. Lety, které se kvůli nim zpozdily nebo zrušily, tudíž nebyly vnímány jako vina samotné letecké společnosti. Cestující nedostávali kompenzaci. Nové rozhodnutí tento princip popírá. Pasažéři mohou požadovat náhradu i v případě stávky. Podle nařízení EU C-195/17 musí aerolinky vyplácet odškodnění za to, co zapříčinili jejich pracovníci.

Komentáře

zpět na článek