metro.cz
Covidové období přihrálo bankám více uživatelů jejich bankovních internetových aplikací. A to včetně mobilních. | foto: Česká spořitelna

Covid? Zdraví škodí, bankám však v pandemii paradoxně prospěl. Lidé šli víc do on-line

  11:33
Jídlo on-line. Šaty přes internet. Zábava po síti. Trend nákupů a vyřizování záležitostí z počítače koronavirus posílil a ani rozvolnění na tom nic nezměnilo. Lidé se do kamenných obchodů vrátili, ale zvyky z lockdownu si zachovali. Vyřizovat kdeco od počítače je už zcela normální.

Úbytek klientů na pobočkách? Banky přesouvají co nejvíc operací do virtuálního prostředí. V posledních letech zrušily nemalou část poboček (viz box). Pandemie to urychlila.

Ne každá bankovní instituce si s tím láme hlavu. „Air Bank jsme už od začátku stavěli jako digitální banku s nižším počtem poboček. Aby klienti mohli pohodlně a online zařídit vše, co potřebují,“ vysvětluje Jana Pokorná, mluvčí Air Bank. Pravidelně sledují návštěvnost poboček i to, zda jsou na správných místech. „Některé pobočky jsme rozšířili, kapacitně nestačili zájmu klientů. Jiné vzhledem k nízké návštěvnosti zrušili,“ vypočítává Pokorná. V roce 2017 jich měla banka 35, momentálně je na 32 pobočkách.

Pryč z „kamene“

V Česku je v současnosti bezmála čtrnáct set kamenných bankovních poboček (1378). Nejvíc jich má Česká spořitelna, a to přes 400. Naopak jedinou pevnou kancelář pro klienty najdete u slovenské Všeobecné úverové banky v Praze na Rohanském ostrově. Velké rušení poboček bylo v roce 2020. Zmizely téměř dvě stovky. Jednalo se o asi deset procent všech bankovních poboček. Letos zmizely z mapy i tři desítky kanceláří zkrachovalé Sberbanky.

Nejvíc poboček má stále v Česku Česká spořitelna, kolem čtyř set. K jejich výrazné redukci nedochází i s ohledem na počty klientů. „V současnosti jsme na nějakých devadesáti procentech návštěvnosti s porovnání s předcovidovým obdobím,“ upozorňuje Lukáš Kropík z odboru externí komunikace České spořitelny. Stále více schůzek na pobočkách má charakter poradenství, jak spořit, investovat, ušetřit na bydlení či využít státních dotací. Ubývá schůzek, které mají servisní charakter a lze je snadno vyřešit v digitálním bankovnictví nebo v bankomatové síti. Tradiční česká banka ale eviduje zvyšující se využívání internetbankingu, covid to posílil. „V posledních dvou letech významně vzrostl počet uživatelů mobilního bankovnictví George, který stoupl o 60 procent na 1,3 milionu pravidelných uživatelů,“ doplňuje Kropík.

Podobné poznatky mají také v ČSOB. „Trend, kdy se klienti stále více přesouvají do digitálního prostředí, kde mohou jednoduše, rychle a odkudkoliv spravovat finance čtyřiadvacet hodin denně, příchod pandemie koronaviru urychlil,“ připomíná Patrik Madle, tiskový mluvčí skupiny ČSOB. Přesto ale banka masivní redukci stávající pobočkové sítě neplánuje. Ty ale stále víc vybavuje samoobslužnými zónami, kde si klient může případně vyžádat radu pracovníka.

Méně poboček, lidí ale neubylo

  • Náboroví pracovníci nepředpokládají, že by banky neměly zájem o nové lidi. I když poboček ubylo.
  • Více lidí zajišťuje zákaznický servis, je velká poptávka po IT pracovnících, a to jak pro tvorbu a správu on-line řešení, tak zajištění bezpečnosti.
  • Bankovní sektor patří stále mezi pět nejlépe placených oborů. Celková průměrná mzda včetně bonusů a odměn se tu letos vyšplhala na 49 250 korun.

Komentáře

zpět na článek