metro.cz

Skleněný armagedon. Vratné lahve nejsou pro víno řešení

  17:14
Není problém ušlechtilý nápoj vyrobit. Zájem o něj nezničil covid ani válka. Jenže není dost obalů. A hned tak zřejmě nebude.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vinaři v Evropě si nevědí rady. Pro jejich nápoje budeme možná chodit s vlastními lahvemi či demižony a džbánky. Válka na Ukrajině vyřadila z oběhu mnoho tamních skláren, odkud putovaly mimo jiné i lahve na víno. Mnoho skláren bylo zničeno, jiné jsou na Rusy okupovaných územích. Vinných lahví je zoufalý nedostatek. Kdekterý moravský vinař si nyní láme hlavu, kde vzít potřebné sklo. Vrátí se výrobci vín k dávné praxi vratných lahví?

„Za tři koruny se to malým i velkým vinařům nevyplatí, nejsou to stejné objemy jako například u piva,“ hodnotil myšlenku, zda se nevrátit k zálohovaným lahvím, ještě předloni Pavel Vajčner, tehdejší generální ředitel Znovínu Znojmo ze Šatova. Bylo to v době, kdy nikdo neočekával, že z řetězce výrobců Ukrajina vypadne. Vyplatilo by se znovuzavedení zálohovaných lahví na vína?

Bronislav Vajbar, majitel jihomoravského vinařství ze Zaječí, si myslí, že to i za současné „skleněné“ bídy není reálné. „Kdyby byla v celé zemi tři čtyři velká vinařství a lidé by nakupovali víno jen ve velkých prodejnách, tak snad. Ale návrat do devadesátých let, kdy neexistovaly kartony, byly tři druhy lahví, hlavně sedmičky a litrovky, už není možný,“ říká Vajbar. Problémem by byla nejen cena za vratný obal, ta současná by ani zdaleka nepokryla náklady na zpětný odběr.

Nejen válka

  • Za vším nedostatkem skleněných lahví není je válka na Ukrajině. V Polsku například vyhořela velká sklárna a výpadek se zatím nepodařilo nahradit.
  • Dlouhé lhůty nemají jenom vinaři. Některým výrobcům whisky a dalších pálenek v Česku se prodloužily termíny dodání nestandardních skleněných obalů až na deset měsíců.

Na rozdíl od dávné minulosti se etikety vyrábějí tak, aby se jen tak neslouply a vydržely i roky ve vlhkém prostředí sklepů nebo domácích vinoték. Jejich odmývání by za současných cen energií bylo finančně neúnosné.

Důvodů pro nenávrat do minulosti je mnoho. Třeba to, že si zákazníci navykli na rozmanitost lahví. V obchodech jich najdete desítky druhů, Vajbar odhaduje, že padesát a možná i víc.

„Svého času jsem navrhoval, abychom používali pět šest typů. Ale zákazník je pán, hledá nejen zajímavá vína, ale i zajímavé lahve,“vysvětluje vinař ze Zaječí. Někteří vinaři si nechávají vyrábět sklo speciálně jen pro sebe.

Řešením je hledat i jiné druhy obalů. Někteří se snaží část produkce plnit do fólií v kartonových krabicích. Ale jedná se o krabice o objemu tři až pět litrů nebo více. Představa, že by si lidé kupovali například výjimečná ledová vína v kartoncích jako dětská pitíčka, je ale nemyslitelná.

„Letos připravujeme právě ledová vína, ta se plní do dvoudecilitrových lahví. Objednávku mám od února, když budu mít velké štěstí, dočkám se v září nebo říjnu,“ uzavírá Bronislav Vajbar.

Situaci zatím částečně zachraňují někteří velkoobchodníci s lahvemi, kteří s předstihem investovali už na jaře, na rozdíl o minulých sezon, velké objemy peněz do nákupů skla a teď postupně pouštějí tyto zásoby na trh.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek