„Bizarní obal je pro nás ten, nad jehož existencí kroutíme hlavou. Vyvolává v nás otázku, proč vůbec vznikl a zda se výrobce zamyslel nad jeho dopadem na životní prostředí. Je zkrátka hloupý a zcela zbytečný,“ vysvětluje Veronika Nováčková, ředitelka organizace Zerowasters.
Mezi nejhorší obaly se dostaly například banány na polystyrenovém tácku, přebalené plastovou fólií, výživový doplněk v plastové lahvičce zabalený do nadměrné papírové krabičky nebo taška z kukuřičného plastu jako příklad využití bioplastu tam, kde není vhodnou ani ekologickou variantou. Do užšího výběru se dostala například i poloprázdná krabice s pracím práškem. „Do očí bijící nadměrný obal dělá z lidí hlupáky, protože velikostí obalu záměrně klame o hodnotě zboží právě svou velikostí. Na druhou stranu víme, že používání nadměrného obalu je velmi často systémová věc. Výrobce je nucen kupovat obaly v určitém množství. Pokud by kupoval menší obaly v menším množství, vyšlo by ho to nakonec dráž,“ hájí prodejce pracího prášku zástupci Zerowasters.
Kupujete vzduch?
|
Podle ředitelky organizace by anticena mohla mít i reálné ekologické dopady. „Postaráme se o to, aby se výsledky dostaly k firmám spolu s doporučením, jak obal změnit, aby byl udržitelný. Naším cílem je ukončení výroby nerecyklovatelných a jinak pro nás bizarních obalů. Naším přáním pak je, abychom do deseti let už anticenu nemuseli vyhlašovat,“ dodává Nováčková. Hlasování bude uzavřeno na konci listopadu.
Se zbytečnými obaly se už osm let něco snaží dělat také bezobalové prodejny. V nich koupíte produkty do vlastních či znovupoužitelných nádob. Fenomén má své fanoušky i stálé zákazníky. V poslední době ale prodejny zažívají zlé časy. Pandemie a rostoucí ceny provozovatelům bezobalových prodejen přidělaly vrásky na čele. Například organizace Bezobalu, která v Praze provozuje tři prodejny, v létě vyhlásila kampaň Nechceme to zabalit. Dvojsmysl upozorňuje na zbytečné obaly i hrozbu ukončení provozu. Právě proto organizace nabízela v létě elektronické poukazy na nákup. Přes prázdniny bylo totiž v Praze méně lidí a nákupů nebylo tolik.