Doručili vám během ledna až března do vaší poštovní schránky obálku A5 se žlutým pruhem? Pokud jste ji ještě neotevřeli, vězte, že je v ní oznámení o zřízení schránky, ale té datové. Týká se všech, kteří aktivně podnikají, ale i těch, kteří své podnikání jen pozastavili. Od této chvíle s vámi bude stát komunikovat elektronicky.
Snad u toho zůstane. V české kotlině se některá pravidla, i ta, která mají být na věčné časy, často mění. S velkou slávou a pompou jsme zrušili elektronickou evidenci tržeb, ono slavné EET. Pak zase stát rozhodl o tom, že každý v Česku bude mít datovou schránku a už nebudeme chodit na úřady. Povinně chystal pro všechny jen elektronickou komunikaci, aby ji po kritice zase částečně zrušil.
„Elektroniku“ mají i ti, kteří živnost přerušili
„Datové schránky jsou bezpečný a moderní způsob komunikace se státem. Nechceme k jejich užívání ale nikoho nutit,“ uvedl loni v říjnu ministr vnitra Vít Rakušan. Ukončil tak dohady o tom, že by se elektronická komunikace občana se státem týkala úplně všech. Povinnost používat datové schránky od začátku příštího roku pro fyzické osoby rušíme,“ oznámil ministr vnitra Rakušan. Fyzické osoby si však mohou svou datovou schránku zřídit dobrovolně.
Papír i poštovné
|
Od letoška proto platí, že musejí s úřady ve věcech úředních komunikovat všichni, kteří jsou aktivní v podnikání, tedy OSVČ, nebo veškeré právnické osoby, tedy firmy. Týká se to přibližně dvou milionů osob se živnostenským oprávněním a kolem dvou set tisíc firem. Podle průzkumu poradenské skupiny Moore Czech Republic bylo na konci loňského roku se změnou obeznámeno 86 procent osob samostatně výdělečně činných.
Úřady údajně budou nějaký čas shovívavé
Důležitou změnou pro OSVČ a podnikající firmy je podání daňového přiznání. Ti, kteří už mají zřízenou funkční datovou schránku, musejí daňový formulář odeslat příslušnému „finančníkovi“ výhradně elektronicky ve formátu xml. „Nestačí tedy poslat například jen naskenovaný formulář ve formátu PDF prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu,“ uvádí Finanční správa. Formulář ve stanoveném formátu lze podle ní podat prostřednictvím portálu Moje daně, kam se dotyčný subjekt přihlásí pomocí datové schránky, občanského průkazu s čipem nebo bankovní identity. Živnostníci, kteří podali přiznání v papírové podobě, přestože měli datovou schránku, ho musejí znovu co nejdříve podat elektronicky.
Správci daně nicméně slibují poplatníkům vstřícný postup. „Vzhledem k tomu, že se jedná o novou povinnost, kdy drtivá většina dotčených osob doposud plnila své daňové povinnosti řádně a včas, pracovníci finančních úřadů budou aktivně využívat neformální způsoby komunikace, aby vám pomohli s odstraněním případných vadných podání,“ upozorňuje Finanční správa.
Pro živnostníky bez počítače hledají řešení
V Česku podnikají i lidé, kteří nepoužívají počítač, nekomunikují přes internet. I ti mají povinnost daňového přiznání v nové elektronické formě. „S ministerstvem financí se snažíme najít nejlepší řešení a informovat o možnostech chytrého daňového přiznání, třeba přes portál Moje daně,“ uvedl na svém Twitteru vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Ministerstvo financí ale zatím konkrétní podobu zmiňovaného řešení nezveřejnilo.
Finanční správa přijala dosud 968 604 daňových přiznání. Což je přibližně 35 procent z celkového očekávaného počtu. Na fyzické osoby připadá 865 502 podaných přiznání, z toho 45 procent bylo podáno elektronicky a 55 procent listinnou formou.
Jste to opravdu vy
|