metro.cz
Petr Just, politolog, Metropolitní univerzita Praha | foto: ArchivMetro.cz

Sloupek Petra Justa: Vrtěti psem

  19:03
Vrtění psem je dodnes jedním z nejúčinnějších nástrojů.

Ačkoli do sněmovních a prezidentských voleb zbývá ještě několik měsíců a horká fáze kampaně teprve přijde, už teď musíme většinu kroků politických představitelů chápat v širším kontextu volební soutěže.

Už nyní se politici a kandidáti začínají předhánět v tom, kdo zvýší víc platy a o víc sníží daně, kdo chce a kdo nechce zavést euro, kdo nás lépe ochrání před terorismem a podobně. A nejen to. Po zkušenostech z několika minulých voleb se určitě můžeme „těšit“ i na intenzivní negativní kampaně a samozřejmě i odvádění pozornosti od problematických témat a jejich přebíjení tématy jinými, někdy třeba i uměle vytvořenými.

Tento posledně zmiňovaný komunikační nástroj je známý pod pojmem „vrtěti psem“ a do širšího povědomí jej dostal stejnojmenný americký film z roku 1997. V něm se odborník na politickou komunikaci za pomoci hollywoodského producenta snaží odvést pozornost od sexuálního skandálu amerického prezidenta vymyšlením falešného válečného konfliktu.

Vrtění psem je dodnes jedním z nejúčinnějších nástrojů, mimo jiné i proto, že rozeznat uměle a účelově vytvořenou či vypuštěnou informaci od informace pravé je v dnešním mediálním prostředí poměrně náročné. Zejména trefí-li se manipulátor do citlivého tématu, u nějž může očekávat, že se jej média a veřejnost chytnou.

Buďme s blížícími se volbami – ať už těmi sněmovními či prezidentskými – maximálně kritičtí. Ke kritickému přístupu a nezávislému ověřování informací servírovaných nám politickými představiteli jsem v těchto sloupcích za uplynulé dva roky nabádal již několikrát. Se sílící rolí politického marketingu bude tento apel čím dál akutnější.

Komentáře

zpět na článek