metro.cz

Živý sen Darth Vadera

  15:45
Kolegové o ostré verzi model u Civic od Hondy říkají, že přijela rovnou z komiksu. Jen se podívejte – ostré hrany, všemožné převisy, mohutné přítlačné křídlo, spojler... Za to by se ve svém příběhu nemusel stydět kdejaký kreslíř soubojů superhrdinů se zlými roboty. Akorát není jisté, zda tohle auto stojí na straně dobra, nebo zla.

Další 2 fotografie v galerii
Honda Civic Type-R | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Testovací kousek má totiž černou barvu a vypadá docela nabroušeně. Červené jsou tu jen některé linky a brzdové třmeny Brembo. To není výstřelek, kvalitně ubrzdit tuhle černou bestii je nutnost, vždyť dvoulitrový čtyřválec dostal dalších deset koní navíc oproti předchozí generaci – nyní jej pohání 320 koní, přičemž točivý moment zůstal na hodnotě 400 N.m.

Ve srovnání s předchozím modelem (test najdete ve vydání z 8. září 2016 v archivu vydání na Metro.cz) je auto na silnicích ještě živější. Například ochotněji reaguje na plyn, parádně zrychluje a lépe se s ním řadí. Type-R dostal vypínatelnou funkci automatických meziplynů při podřazování, což se hodí zejména při radovánkách na uzavřené závodní trati.

Jinak samozřejmě platí, že Honda pokračuje v trendu přeplňovaných motorů. Motor má dobrý zvuk a snaží se, ale vnitřní krásy atmosférických jednotek starších generací, které se nerozpakovaly mít vrchol točivého momentu vysoko nad 5000 otáčkami, nedosahuje. Tak charakteristický vysokootáčkový ječák prostě vyloudit neumí.

Tím motor ovšem nehaníme, vyzdvihnout lze i jeho přednosti – například speciální chlazení hlavy válců a svodů na výfukové straně, odlehčenou klikovou hřídel a setrvačník právě pro lepší odezvu nebo vylepšené turbo s elektronicky řízeným obtokovým ventilem.

O zajímavou kakofonii zvuků se snaží i přepracované výfuky, které mají tři koncovky. Ani tady to není jen kašírka pro oko – stejně jako otvory na nasávání vzduchu kvůli přítlaku má i tato vychytávka svoje uplatnění.

Prostředním výfukem je v určitých otáčkách nasáván vzduch dovnitř, což zmírňuje rezonance celého systému. A to se hodí zejména na dlouhých trasách, kdy může posádce z neustálého brumlání bolet hlavička... Někdy to funguje, jindy ne. Je sice dobře, že Type-R nepoužívá přikreslování zvuku elektronikou, ale nějaké lepší odladění zvuku výfuku na delší cesty by to chtělo.

S cenou se Honda nemazlí. Je ve výši ostatních hot-hatchů, které však nabízejí pohon všech kol. Základ je za 930 tisíc korun, verze GT je bez stokoruny za milion. I s daní za to, že si budete připadat jako v komiksu.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
Témata: auto, technologie, Honda
zpět na článek