metro.cz

LC pelce do pekelce

  11:51
Pořád to jde. Lexus dokazuje, že i v dnešní době lze sériově vyrábět kupé, co je zároveň sexy a k tomu tak bestiální. Nové LC má 500 koní a inspirovaly ho krasobruslařky i jídelní hůlky.

Další 2 fotografie v galerii
Lexus LC | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Pohled do vnějšího zrcátka je doslova třaskavý. Když při jízdě spatříte zakulacený bok extravagantního kupé v krásné vínové barvě, neubráníte se hříšné myšlence. Poplácat ho? Je to stále jen auto, to dělají pouze ti nejúchylnější petrolheadi. Kdepak, ten bok se musí jako u ženy roztančit, rozvrtět a probudit k životu.

A v autě s atmosférickým pětilitrovým motorem, který dostal do vínku hned osm válců, to samozřejmě jde velmi snadno. Srdce auta má sice nejsilnější výkon 351 kW posazený hodně vysoko, dostanete jej až při 7100 otáčkách, ale se zadním pohonem a takovou dávkou krouticího momentu můžete tančit na kdejakém parkovišti prakticky hned od nulových otáček.

Rudá záře v Kladně
Japonský klenot, který vychází z konceptu LF-LC představeného v roce 2012, vypadá jako z vesmíru. Má zapuštěné kliky, uzoučká přední světla, zadní lampy jsou jako roztočené bumerangy, zmíněná silueta je až žensky vnadná a obří vřetenová maska vás chce vtáhnout do jiné dimenze. Nenapadlo nás nic lepšího než nafotit takovou bombu roku v prostředí, kam se vůbec nehodí. A kde ještě více vynikne její krása.

Hrad Okoř se zdál jako dobré místo, ale stále to nebylo ono. Zenového zadostiučinění jsme dosáhli až v Kladně, uprostřed Mekky českého industriálu, mezi opuštěnými halami kdysi slavné Poldovky. Auto s nádherným, opravdovým a mechanickým zvukem si klidně brumlalo mezi stovkami tun železa, než... Než jsme narazili na obří opuštěné parkoviště s několika pneumatikami.

„Udělejte nám tady rovinku,“ poprosili dva dělníci, poté co nás mohutnou gestikulací donutili stáhnout okénko. Takže čas na režim Sport+, který vypne všechnu elektroniku včetně kontroly trakce. Po rychlém skenu improvizované trati (přece jen se v Poldovce vyráběly i hřebíky) jsme tedy nechali osmiválec rozhulákat naplno.

Až se opuštěné a znuděné okenní tabulky okolních hal rozřinčely radostí. Zvuk si ostatně můžete užít i v kabině – díky membráně, která ho tam přivede. Zrychlení z nuly na sto? Za 4,4 sekundy. To už jsme se ale museli vrátit rychlou driftovou otočkou zpátky k našim obdivovatelům.

Duše i s DPH
Jasně, k podobným kratochvílím auto svádí neustále, v provozu a zejména na mokrých silnicích si musí řidič dávat pozor, aby ho ta dávka síly v kombinaci s emocemi nedostala na pole, ale pro radost je ostatně to auto určeno především. A je náramně čitelné.

Nástup síly není tak razantní, lze ale dobře předvídat, kdy bude auto chtít zabrat. Krásně funguje desetistupňová automatická převodovka a pochvalu před nastoupenou jednotkou japonských inženýrů zaslouží podvozek, který je komfortní, ale zároveň dostatečně tvrdý pro GT. Vždyť se také inspiroval u krasobruslařů, jak se dočtete v boxu.

A co za ten výbuch radosti Lexus chce? Jednak vaši duši, jednak peníze jako za rodinný domek. Základní cena (i druhé verze modelu LC s hybridním pohonem) začíná na 2 790 000 korunách. Výbava Sport+ se samosvorem, variabilním řízením a systémem natáčení zadních kol už stojí 3 130 000 korun.

Inspirace sportem i jídlem

  • Vývoj podvozku inspirovala kontrola pohybů a rovnováha krasobruslařů.
  • „Těžiště je umístěno v linii procházející středem karoserie a všechny komponenty kolem něj jsou co nejlehčí. Napomáhají tak vynikající rotaci. I krasobruslař se otáčí na místě rychleji, když stáhne ruce k tělu a nohy dá k sobě, protože těžší části těla jsou pak blíže k jeho středu,“ popisuje konstruktér Masahito Watanabe.
  • Při vývoji systému zavěšení kol zase hrály roli obyčejné jídelní hůlky.
  • V Lexusu chtěli, aby byla kapota nízko a auto zároveň mělo obrovská. A tak k napodobení geometrie správných ramen zavěšení použili jídelní hůlky. Každý konstruktér si s jejich pomocí vytvořil vlastní kopii modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.
  • I poté to trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správný design.
Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek