metro.cz

Naše dráha má výborné parametry, říká dostihový manažer Jiří Zlámaný

  5:55
O dostihovém závodišti v pražské Velké Chuchli ví téměř vše. A to nejen o jeho historii. Deník Metro vyzpovídal Jiřího Zlámaného, dostihového manažera, komentátora dostihů a autora knihy o historii dostihového sportu právě ve Velké Chuchli.
Jiří Zlámaný, dostihový manažer, komentátor dostihů a autor knihy o historii dostihového sportu ve Velké Chuchli | foto: ArchivMetro.cz

Jak vypadalo závodiště v roce 1906, kdy bylo slavnostně otevřeno?

Závodiště bylo na svou dobu velice moderní s širokou, prostornou dostihovou dráhou, vážnicí (místností, kde se před dostihem i po něm musí jezdci zvážit), typickými secesními tribunami a stájemi v zázemí. Slavnostní a úspěšná premiéra se uskutečnila 28. září 1906 za přítomnosti tehdejšího pražského primátora dr. Groše a navštívily ji tisíce zvědavých diváků. Lóže na tribunách byly dokonce telefonicky propojeny s vinárnou, kterou si na závodišti pronajal známý vídeňský lahůdkář Lippert. V přízemí byl i poštovní úřad, který opatřoval zásilky zvláštním razítkem.

Podle čeho se vůbec vybíralo místo, kde by závodiště mohlo být? Bylo tehdy vůbec něco v Chuchli?
Český závodní spolek, který v té době v zemích bývalého mocnářství organizoval dostihy, si byl vědom, že potřebuje stabilní dostihový stánek v centru českých zemí. Takže, ačkoliv již od roku 1899 bylo v provozu závodiště v Karlových Varech, jako hlavní místo byla (celkem logicky) vybrána Praha. Velká Chuchle, do té doby především známá jako oblíbené výletní místo za hranicemi města, se ukázala být velmi vhodnou lokací a disponovala také snadnou dostupností po železnici, silnici i po řece parníkem. Náklady na zřízení závodiště činily 200 tisíc tehdejších korun. Už od počátku své existence je Velká Chuchle také největším tréninkovým střediskem u nás.

Jak moc se areál proměnil za více než sto let? A zůstalo naopak něco z těch dob?
Jistěže areál doznal změn, tou nejviditelnější, a pro dostihovou obec dosti kontroverzní, bylo v osmdesátých letech stržení původních tribun a výstavba tribuny nové. Během uplynulých desetiletí se mnohokrát modernizovalo zázemí v sektoru stájí. Co naopak zůstalo, je dostihová dráha. Což svědčí mimo jiné o tom, jak dobře už na počátku minulého století byla vyprojektována a vybudována, protože i z dnešního hlediska jsou její parametry (šířka, délka, převýšení, či poloměry zatáček) naprosto vyhovující nejpřísnějším mezinárodním pravidlům.

Jaké nejvýraznější momenty závodiště zažilo?
Výrazných momentů byla v tak dlouhé historii samozřejmě celá řada. Pokud bychom to vzali chronologicky, tak jako první bych zmínil záležitost paradoxně nikoliv dostihovou, a to přistání Jana Kašpara s Blériotem při jeho historickém průkopnickém letu z Pardubic 13. května 1911. Nejslavnější prvorepublikovou událostí pak byla 17. května 1931 oficiální návštěva prezidenta Masaryka na 11. Čs. derby. Z poslední doby musíme zmínit obě velké povodně v letech 2002 a 2013, které výrazně negativně ovlivnily dění na závodišti, naštěstí se je podařilo vždy překonat a dostihy znovu obnovit.

Co nejvýznamnějšího se na závodišti dělo z pohledu dostihů? Jaké největší osobnosti z řad koní či žokejů zde byly?
Nejvýznamnějším dostihem je České derby, jehož historie sahá až do roku 1921. Ve druhé polovině dvacátého století se jednou za šest let konaly v Praze mezinárodní mítinky tehdejších socialistických států, a to byly ve své době vlastně nejvýznamnější akce se zahraničním přesahem. Skvělých koní i jezdců se ve Velké Chuchli představila opravdu dlouhá řada, od dávné minulosti, kdy už na prvních dostizích startovali přední evropští jezdci té doby, až po současnost, v níž se každoročně v září koná Evropský pohár žokejů s řadou zahraničních hvězd v sedlech.

Velká Chuchle vždy byla a je centrem českých dostihů, pořádá nejvíc dostihů ze všech tuzemských závodišť, tudíž právě zde psali historii všichni žokejští šampióni – za všechny jmenujme kvarteto Josef Šach, Karel Havelka, Vlastimil Smolík a Václav Janáček...
Nejslavnějšími koňskými jmény jsou pak bezesporu legendární čtyřnásobný vítěz Ceny prezidenta republiky Lionel, výtečný Masis, jenž byl vyhlášen i českým dostihovým koněm XX. století, či z poslední doby excelentní ryzák Darsalam, který jako první v ČR trénovaný kůň dokázal v zahraničí vyhrát dostih nejvyšší světové kategorie Gr.1. Rovněž z ciziny do Velké Chuchle přijížděli a přijíždějí vynikající koně, např. na mítinku v roce 1962 zde dvakrát vítězně startoval také fenomenální maďarský ryzák Imperiál a zatím nejčerstvějším esem byl legendární irský sprinter Gordon Lord Byron, i když ten nakonec svůj dostih nevyhrál, což ostatně dokládá pravdivost okřídleného rčení, že v dostizích není předem jistého vůbec nic.

Co máte v areálu nejraději? Jaká je tam atmosféra, když se zrovna nekonají dostihy?
Závodiště má ohromný genius loci. Je tu krásně kdykoliv – od rána, kdy nad Modřany vychází slunce a na dráhu do ranního šera a ticha nastupují koně k prvním tréninkům, přes polední klid, až do podvečerního krmení, čištění a ošetřování. Dostihový kůň je čtyřnohý vrcholový sportovec, a tomu také odpovídá péče o něj. Pro lidi ve stájích je jejich práce posláním – u svých svěřenců jsou doslova 365 dní v roce.

Na podzim byly největšími událostmi Velká cena Prahy a Evropský pohár žokejů. Jaká byla návštěvnost a spokojenost z vaší strany a ze strany diváků?
Oběma akcím přálo počasí a s oběma jsme velice spokojeni. Tribuna byla plná a i podle ohlasů se diváci výborně bavili. Velká cena Prahy přinesla úžasný příběh, když všechny favorizované hřebce porazila jediná klisna v poli, nositelka populárního jména Saša, a Evropský pohár žokejů nabídl špičkové výkony šestnácti znamenitých jezdců z rekordního počtu patnácti různých zemí.

Posledním vrcholem sezony bude Cena prezidenta republiky 28. října. Co chystáte na tento velký den?

Cena prezidenta republiky, u jejíhož zrodu stál v roce 1920 Tomáš Garrigue Masaryk, tradičně zakončuje chuchelskou sezónu, a každoročně je tedy poslední šancí zajít si v Praze „na koníčky“. Jedná se o prestižní, nejdelší rovinový dostih, jehož trať měří 3200 metrů. Další program tohoto odpoledne tvoří například populární dostih běloušů, v němž startují pouze koně bílé barvy, nebo dostih přes proutěné překážky. Nezřídka se právě během tohoto dne rozhoduje, kdo se v dané sezóně stane šampiónem jezdců, případně trenérů. Návštěvníci si budou moci také prohlédnout fotografie z historie dostihového závodiště.

Co jste v poslední době přichystali pro diváky, aby měli pobyt na závodišti příjemný? Proč by měli do Chuchle zajít?

Dostihová odpoledne nabízejí ideální možnost strávení volného času prakticky pro každého. Letos byla nově vybavena restaurace nad paddockem, kde si mohou diváci prohlédnout koně před dostihem. Publiku je k dispozici i řada stánků s rychlým občerstvením či kavárnička. Nedílnou součástí dostihového koloritu jsou samozřejmě sázky, terminály pro ně jsou rozmístěny po celém areálu: prožitek ze sledování dostihu výrazně umocní sázka klidně jen v řádu desetikorun. Velkou pozornost věnujeme dětem, pro něž jsou k dispozici jízdy na ponících zdarma a další atrakce.

Co chystáte na příští sezonu? Viděl jsem, že v říjnu bude možnost koupit si permanentku. Kolik lidí si jí tak kupuje?
Program příští sezony se teprve tvoří, nicméně dění na chuchelském závodišti určitě bude ještě pestřejší, než bylo to letošní. Už nyní víme, že nová sezóna začne první dubnovou neděli a jejími vrcholy budou na konci června České derby a v září Evropský pohár žokejů. Permanentky, které platí na všechny dostihové dny sezóny, si ročně pořizuje několik set příznivců. Jsou prodávány už od podzimu, a staly se pro řadu lidí vhodným tipem na vánoční dárek.

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek