metro.cz

Je to jako se seriálem Most!, někteří v tom prostě hledali věci, které tam nejsou, říká Kovy

  13:44
Populární youtuber Kovy (Karel Kovář) učí mladé mediální gramotnosti. V krátkých videích, která vytvořil pro vzdělávací program Jeden svět na školách, se snaží žáky základní školy provést mediální džunglí. V prvním díle Kovyho mediálního ringu například youtuber vysvětluje rozdíl mezi veřejnoprávními a komerčními médii nebo proč je důležité, zda je pod článkem podepsaný autor.
„Dostal jsem nabídku propagovat lux či pyrotechniku. Drtivou většinu spoluprací odmítám," říká Karel Kovář alias Kovy. | foto:  František Vlček, MAFRA

Proč jste se do mediálního vzdělávání pustil?
Mediální vzdělávání je mimořádně složité téma. Asi všichni se shodneme, že by mělo být na školách nějak zastoupeno, na otázku: „Jak?“ už je ale odpovědět těžší. V projektu jsme chtěli shrnout úplně základní pravidla toho, jak se v informační džungli dnešních dní pohybovat. Třeba rozdíl mezi komentářem, zprávou a reklamním článkem. Mluvili jsme o tom, kdo která média vlastní, nebo rozdílech mezi veřejnoprávní a komerční stanicí. Je to série videí, kterou pedagogové z programu Jeden svět na školách doplnili o odborné materiály a podklady. Učitelům tak může projekt ušetřit čas při přípravě hodiny.

Videa z mediálního ringu mají zábavný ráz. Nebojíte se, že diváky odvádí od toho závažného, co ve videích říkáte?
Nejtěžší je poměr vybalancovat a to se, doufám, povedlo dobře. Klíč ale tvoří právě učitel, který s tím v hodině bude pracovat podle svého. Videa jsou spíše takové obecné shrnutí.

Jaké jsou na projekt ohlasy?
Veskrze pozitivní! Vždycky si vážím konstruktivní kritiky, tentokrát jí bylo bohužel pomálu. Mrzelo mě, že podle toho, co někteří kritizující psali, ten projekt ani neviděli. Je to jako se seriálem Most!, někteří v tom prostě hledali věci, které tam nejsou. Veselé byly reakce dezinformačních webů. Jak se říká: „Potrefená husa nejvíc kejhá.“ Neprůhledná vlastnická struktura a financování, nepodepsané články, neexistující kontakty na redakci, mixování žánrů, nectění pravidel žurnalistiky. V tom se asi poznali. Ale velká většina reakcí z řad diváků, rodičů i učitelů byla skvělá.

Deník Metro čtou spíš dospělí. Jak mohou oni přispět k mediální gramotnosti svých dětí?
Mluvit s nimi. Nikdo z nás nemá patent na pravdu a úplně všichni s informačním přehlcením nějak bojujeme. Není vyloučené, že se řada dětí orientuje ve zmatečném informačním on-line světě lépe než jejich rodiče. Učit se tak od sebe můžeme vzájemně. Ale musíme spolu mluvit, u toho to začíná.

Vaše videa jsou podle popisu pro žáky druhého stupně základní školy. Ale na internetu jsou i mladší děti. Jak vzdělávat je?
Moje videa na YouTube jsou pro všechny, tento konkrétní projekt hlavně pro druhý stupeň. Pokud bychom o něčem měli třeba na prvním stupni mluvit určitě, je to reklama, kterou spousta tvůrců i celebrit na sociálních sítích skrývá a dítě pak nemusí poznat, že se mu jeho oblíbený tvůrce snaží něco prodat. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek