metro.cz
Pavel Maurer | foto: ArchivMetro.cz

Sloupek Pavla Maurera: Kouzlo dýška

  11:11
Důvodem vyššího dýška může být i to, že nás obsluhující osoba přitahuje, píše Pavel Maurer ve svém sloupku pro deník Metro.

Víte, že zkušený pohostinský personál z vás dokáže vytáhnout vyšší spropitné? Taky se vám už někdy stalo, že jste dali vrchnímu nebo obsluhující číšnici větší „dýško“, než jste původně plánovali? Existuje pár zaručených triků, kterými dokáže chytrý personál vytvořit příznivou atmosféru u vašeho stolu a vy mu necháte – o své vlastní vůli – větší obnos než je zvykem.

Obvyklé důvody jsou celkem známé: Jsme velmi spokojeni nebo se chceme ještě někdy vrátit, tak aby si nás zapamatovali. Nebo nechceme vypadat „čípácky“.

Důvodem může být i to, že nás obsluhující osoba sexuálně přitahuje a my se chceme zviditelnit. Jenže pak nastává ještě jiná dimenze, kdy se náš tringelt zvýší o další procenta – ovšem to už je “číšnická univerzita psychologie hosta“. Zaprvé: Když se vás během servisu číšník lehce dotkne (třeba na rameno), zvýší se podle statistiky procento dýška z 11,8 na 14,8 procent. Obzvláště u mladší generace. Zadruhé: Když si obsluhující personál přidřepne jakoby na bobek k vašemu stolu, abyste si viděli zpříma do očí, aby váš kontakt s ním byl osobnější. Nesmí se chovat podlézavě, ale přátelsky. Vaše odměna se zvyšuje z 12 na 15 procent.

Zatřetí: Když spolu s účtem položí obsluha na stůl nějakou cukrovinku, sušenku, digestiv, pak namísto plánovaných 15 procent mu dáte až 17.8 procent dýška.

Dle statistiky 76 procent nás Čechů dává diškréci. Ale neděste se, takhle vysokou většinou ne! My jsme spořivý národ. Výše uvedené údaje jsou americké.

Nicméně, jistě souhlasíte, že některá pravidla určitě mohou platit i pro nás!

Komentáře

zpět na článek