metro.cz

Ford začíná jiskřit. I na něj plně dolehl úkol snížit emise. Jde na to pomocí plejády hybridů

  16:32
Limity emisí oxidu uhličitého, Evropská unie, gramy CO2 ve vzduchu. Ve světě aut se nyní neskloňuje nic jiného. Autíčkáři se bojí o silné motory, automobilky řeší, jak zákony splnit, zákazníci obecně vyhlížejí vyšší ceny za modely, které budou zcela nebo částečně pohánět baterie.
Stuart Rowley | foto: Ford

„Každé naše nové auto bude mít elektrifikovanou variantu,“ řekl prezident Ford of Europe Stuart Rowley a ukázal nedávno novinářům v Amsterdamu cestu, kterou firma v Evropě půjde. Sice kvůli klesajícím prodejům přijde o práci několik tisíc lidí, ale nestáhne se z trhu, jen mocně zajiskří.

Příští roky mají s limity Fordově kompanii stejně jako u ostatních automobilek pomoci především hybridy. Na čistě elektrický model Ford ještě čeká, měl by však přijet v roce 2020. Mluví se o inspiraci sportovním mustangem a dojezdu až 600 kilometrů.

Do konce tohoto roku by však Ford měl představit osm elektrifikovaných modelů, přičemž tři jsme už viděli v Nizozemsku. Příští rok se na trh v Česku dostane nová generace SUV Kuga, která bude vedle spalovacích motorů dostupná se všemi třemi typy hybridů. Mild-hybrid bude kombinovat dvoulitrový diesel se 110 kW s baterií, plug-in hybrid čistě na elektřinu ujede 50 kilometrů a konečně full-hybrid bude využívat 2,5litrový benzinový čtyřválec a elektromotor.

Podobnou politiku hodlá Ford zavést i u „mastodonta“, kterého přitáhl z USA a se kterým chce zaútočit na segment velikých sedmimístných SUV. Ford Explorer bude mít přeplňovaný třílitrový šestiválec doplněný o plug-in hybridní techniku. Výkon 331 kW, točivý moment 840 Nm a díky 13,1kWh baterii prý bude umět ujet až 40 km čistě na elektřinu. Papírová spotřeba: 3,4 litry na sto kilometrů. Na rozdíl od Ameriky v Evropě už explorera s klasickým motorem nekoupíte.

A ještě jedna novinka v kategorii SUV. Přibude model, který se velikostí vklíní někam mezi malý ecosport a větší kugu. Zdědí jméno Puma, což měl dříve kulatý sporťák z devadesátých let.

Co se týče modelů Fiesta a Focus, tak ty budou využívat mild-hybridní konstrukci, přičemž namísto běžného alternátoru bude použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Startér-generátor zároveň funguje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.

Zajímavou zprávou je také spolupráce s Volkswagenem na výrobě užitkových vozů. V roce 2021 přijede na trh čistě elektrický Transit, letos má dorazit Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem, který se nyní testuje a který byl v Amsterdamu rovněž k vidění. Prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept zase hledá cesty, jak prodloužit bezemisní dojezd a převoz většího počtu lidí.

Ford rovněž oznámil, že naváže spolupráci se společností NewMotion, jejíž síť pokrývá více než 100 tisíc nabíjecích míst v 28 evropských zemích. Automobilka navíc pracuje na vývoji vlastních nástěnných nabíječek a s významnými energetickými společnostmi připravuje partnerské programy, jejichž cílem je zajistit zákazníkům přístup ke speciálním tarifům pro elektromobily a instalačním službám. Firma mimoto patří ke konsorciu IONITY, které plánuje vybudovat v Evropě do roku 2020 čtyři stovky nabíjecích míst s kapacitou 350 kW. To výrazně zkrátí nabíjení.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek