metro.cz

Fenomén sbírání tenisek. Patříš mezi sneakerheady i ty?

  5:45
Sneakers, sneaker collector či sneakerhead. Alespoň jeden z těchto výrazů, které se týkají sbírání sportovní obuvi, jste možná již párkrát zaslechli. Magazín deníku Metro se rozhodl podívat tomuto trendu na zoubek. Sbírání designově originálních tenisek je totiž v tuzemsku stále populárnější.

Další 2 fotografie v galerii
Sbírání designově originálních tenisek je totiž v tuzemsku stále populárnější. | foto: Converse

Co je méně dostupné, po tom lidé touží víc. A také jsou ochotni si za to pořádně připlatit. V případě tenisek (anglicky sneakers) jde pak především o limitované kousky za několik tisíc korun, takzvané limitky, jejichž cena většinou roste o to víc, čím je o ně větší zájem. Máte-li ke sportovní obuvi kladný vztah, zajímáte se o ni a o její historii a máte k tomu přehled o tom, kdy se které kousky dostanou na trh, jste takzvaný sneakerhead. Možná máte doma i nějaké vzácné kousky. Pokud ano, v očích mnoha mladých lidí stoupáte na ceně.

V každém je kus sneakerheada
Stalo se to asi každému. Sedíte například na rodinné oslavě či zahradní párty, popíjíte drink a najednou jste tak trochu donuceni konverzovat s nějakým mladším příbuzným či známým pod dvacet let. Co studuje, čím chce být, jestli má holku a proč má na tričku nápis Supreme (někdy i s pravopisnou chybou), už se ho ptali ostatní. Doporučujeme se dotyčnému či dotyčné podívat na nohy, a když tam uvidíte sportovní boty, zaveďte řeč na tenisky. My to zkusili několikrát, a jestliže jsme přímo nenarazili na sneakerheada, který se s gustem rozpovídal o nejnovějších trendech na trhu s teniskami, alespoň nám s úsměvem sdělil nejen značku svých bot a rok jejich výroby, ale i přesný název modelu.

Converse Kolekce ERX 260

První sneakerheadi
O tom, kdy fenomén jménem sbírání tenisek ve velkém vlastně započal, se tak trochu vedou spory. Někdo tvrdí, že sneakerhadi vznikli před čtrnácti lety v New Yorku. Sportovní gigant – firma Nike – tu totiž začala s prodejem modelu boty Pigeon Dunks, který pro ni navrhl designér Jeff Staple. Šlo o takzvanou kooperaci, která je u sběratelů jedním z nejoblíbenějších druhů limitované tenisky. Boty byly navíc ke koupi pouze v jediném obchodě a lidé na ně čekali v zimě i několik dní. Bylo to údajně poprvé, co se kolem obyčejných bot strhla taková lavina šílenství. „Za dramatickým vzestupem odvětví pak stojí internet, a zejména Facebook, kde se hojně formovaly teniskové zájmové skupiny,“ říká zakladatel obuvního řetězce Footshop Peter Hajduček, který má sám doma stovky párů.

Podle jiných sahá fenomén sběratelství vzácných kousků až do roku 1984 a opět se pojí s Nike. Basketbalista Michael Jordan tehdy několik týdnů běhal po hřišti v zakázaných teniskách a tím na ně upoutal patřičnou pozornost. Asociace NBA je zakázala hráči nosit proto, že barevně neladily s jeho dresem, což bylo tehdy nepřípustné. Podle dnes už městské legendy však firma Nike raději mnohokrát zaplatila pokutu, než by Jordana přezula do něčeho jiného. Boty se totiž mezitím proslavily natolik, že poptávka po nich přesáhla nabídku.

Podle legendy, kterou potvrzují i teniskoví nadšenci z Footshopu, tak následně vznikl sekundární trh, jak ho nejen sneakerheadi znají dodnes. Tisíce lidí v Česku a miliony lidí po celém světě nyní sneakers nejen sbírají, ale také spekulují o cenovém vývoji, přeprodávají a vytvářejí z některých modelů nedostupné poklady. Pokud je totiž někdo ochoten za obyčejnou botu zaplatit místo šesti tisíc korun klidně i třicet tisíc, nejde už o žádný příplatek za kvalitu. Investiční kousky pak mají za sebou také specifický příběh o svém vzniku, často jsou z unikátního materiálu či září v neobvyklých barevných kombinacích. S těmito příběhy se tak dnes naučili pracovat i čeští prodejci. Zmiňovaný Footshop o nich zpravidla pravidelně natáčí videa a umisťuje je na sociální síť YouTube. Tím si u fanoušků zajišťuje nejen reklamu, ale také buduje povědomí o jednotlivých vzácných kouscích.

Tenisky za desítky tisíc
Chcete-li, aby se za vašimi botami otáčeli mladí lidé, pořiďte si Yeezy. Tahle jistota platí zejména v posledních dvou letech nejen v Česku. Jde o spolupráci amerického rapera a hudebního producenta Kanyeho Westa s klasickou značkou adidas. Ta doposud vyprodukovala několik modelů, jež fanoušci tenisek milují. Překupníci pak za tenisky pojmenované po raperově přezdívce klidně utratí desítky tisíc. Za cenu, za kterou jsou vypuštěny na český trh, se totiž zpravidla nedají sehnat. Prodejci obuvi tak například o tenisky losují.

Čekání na release
Jak už bylo zmíněno výše, limitované tenisky se neshánějí snadno. Pokud nechcete naplnit kapsy překupníků, musíte se obvykle zúčastnit aukce. Je to výrazně levnější než si je koupit od výherce releasu, tedy za mnohonásobnou cenu. Princip prodeje je prostý. Nejdříve výrobce bot vypustí do světa, jak budou boty vypadat. Pak se na stránkách aukce určí přesný den, kdy bude prodej odstartován, a už se jen čeká na zahájení. Dramatický efekt umocňuje také odpočítávání, které s oblibou užívá například zmíněný adidas. Pak dochází na takzvaný raffle, tedy losování, které může probíhat on-line či přímo v obchodech. Samozřejmostí také je, že pokud „vyhrajete“, smíte si odnést pouze jeden pár.

Investiční tenisky

Hlavní silou, která trh s botami, jsou největší nadšenci. Ti si na webu stockx.com mohou před nakupováním od překupníků snadno zjistit, jakou nejnižší a nejvyšší cenu mohou očekávat. Zde si uživatelé v posledním roce oblíbili například tyto modely:

  • Adidas Consortium ZX 10,000 C - Adidas Consortium je síť několika obchodů, které mají přístup k nejunikátnějším řadám modelů adidas. Tyto tenisky jsou buď úplně nové exkluzivní modely, anebo ty klasické ve spolupráci s umělci, obchody, módními domy a jinými značkami.
  • Adidas Yeezy Boost 350 V2 Trfrm - Za modely Yeezy jsou fanoušci i překupníci ochotni utrácet desítky tisíc korun a sehnat je za vstupní cenu je skoro nemožné. Jednoduché první modely jsou dnes na českém trhu k sehnání i za dvacet tisíc korun.
  • Jordan 1 Retro High Off-White Chicago - Velmi vzácná bota byla zpracovaná designérem jménem Virgil. Pár kopíruje tradiční barvy chicagského basketbalového týmu. Jeho cena stoupla jen za poslední roky přesně 26krát.
  • Converse x Comme des Garçons Play Chuck Taylor All Star ’70 High - Po spolupráci Converse a japonské značky Comme des Garçons se jen zaprášilo. Comme des Garçons se nedávno spojilo také s luxusní značkou Gucci.

Klid prosím, kolaborujeme
Důležitým atributem, který teniskám dodává na ceně i sběratelské atraktivitě, je pochopitelně čas. Vaše oblíbená značka tak nutně nemusí kolaborovat s Kanyem Westem, aby měly boty za pár let hodnotu. Své o tom vědí například dva nejznámější světoví výrobci takzvaných plátěnek – Converse a Vans, již se pravidelně spojují z nejrůznějšími umělci, jinými značkami či filmovými sériemi. Když se například Converse před časem spojil se znovuobjevenou japonskou značkou Comme des Garçons, která na jejich klasickou siluetu přidala srdíčka s očima, šlo o obrovský, dnes již obtížně sehnatelný hit. Totéž platilo o jejich loňské kolekci GOLF le FLEUR*, kde spojila značka síly s dnes sedmadvacetiletým Tylerem, the Creatorem. Nyní Converse kolaboruje například s japonskou značkou Neighborhood.

„Nová limitovaná kolekce ukazuje, že skloubit funkčnost s klasickým designem není nemožné,“ tvrdí zástupci Converse, u jejichž nové kooperace cenu plátěnek šponuje nahoru použití semiše, kůže a retrodesignu.

Na kooperace tenisek, jež se dají v době jejich releasu sehnat za poměrně běžnou cenu, umí vyzrát i Vans. Jen za posledních pár měsíců se stihla značka spojit s kapelou Led Zepelin, zpěvákem Davidem Bowiem, ale i kreslenou postavičkou Spongebobem, kouzelnickým světem Harryho Pottera i komiksových filmů od Marvelu. „Jsou to pořád jenom tenisky a několik kousků oblečení, takže se v nich radši nepokoušej zabránit loupežnýmu přepadení a spíš sekej dobrotu,“ okomentovali zástupci značky svůj nedávný release. Bohužel pro fanoušky se z něj dají dnes sehnat opravdu jen drobky.

Musí si Rytmus zavazovat boty?
Nazutí tenisek z vás pochopitelně ještě sneakerheada neudělá. Mezi nejznámější tuzemské sběratele sportovní obuvi patří bezesporu hudební producent a DJ – DJ Witch, který údajně patří mezi top devítku sběratelů tenisek na světě. Má také největší botník v tuzemsku, ukrývá se v něm několik set párů bot, převážně od značka Nike. Jeho nejstarší dochovaný pár je z roku 2004. „DJ Wich je asi jediný v Česku, kdo s tím nezačal před dvouma rokama skrz trend,“ trefně okomentoval na YouTube Witchovu sbírku uživatel Petr Komoň.

Repliky bot Air Mag

Slavným sběratelem je také slovenský raper Rytmus, který se neproslavil ani tak množstvím párů jako tím, že vlastní jeden nesmírně vzácný. Tím je replika boty, která se objevila ve filmu Návrat do budoucnosti a má samozavazovací systém – Nike MAG. První release byl v roce 2011, druhý o pět let později a v obou případech se do oběhu dostalo velmi limitované množství párů, což se odrazilo na masivním zájmu. Naposledy se model z roku 2016 prodal na burze StockX za 24 tisíc dolarů. Rytmus za něj údajně zaplatil kolem sto tisíc korun. V internetovém pořadu Sneakertalk, kde sběratelé prezentují své tenisky, se nechal slyšet, že je za dobu, co je vlastní, obul pětkrát. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek