metro.cz

Snowboarding už dávno není masovka. Zbylí fanoušci ho přestali hrotit

  5:07
Sport, dnes známý jako snowboarding, se v českých zemích poprvé objevil jen velmi krátce po svém příchodu do Evropy, tedy na přelomu roku 1979 a 1980. Od té doby tu ušel pořádný kus cesty, od prvního masovějšího rozšiřování tohoto fenoménu koncem devadesátých let po největší boom kolem roku 2006, kdy se skejtové či snowboardové oblečení dostalo do šatníku téměř každého Čecha. Magazín deníku Metro si o tom, zda je snowboarding pořád ještě cool sport, ale i životní styl, popovídal s Hanušem Salzem – zakladatelem nejznámější tuzemské snowboardové značky Horsefeathers. Její zhruba třicetiletá historie se totiž v mnoha ohledech s vývojem snowboardingu v tuzemsku prolíná.
Snowboarding

Snowboarding | foto: Horsefeathers

„Od chvíle, kdy jsme s mým společníkem a kamarádem Pavlem Kubíčkem začátkem devadesátých let podomácku tiskli první loga Horsefeathers na asi padesátku triček a mikin, uplynulo opravdu hodně vody. Marketingová kampaň kolem naší první ucelené kolekce, se kterou jsme pak v roce 1997 přišli na trh, zároveň sloužila jako propagace tohoto sportu a impulz k posilování jeho pozice u nás. Tehdy jsme do marketingu vkládali téměř veškerý vydělaný kapitál, abychom značku i snowboarding v Česku pořádně nakopli. Naše logo bylo všude – od inzertních stran v prestižních českých magazínech přes závody i trička nejlepších českých jezdců,“ říká pro magazín deníku Metro Hanuš Salz, jenž má dodnes se svým společníkem Pavlem Kubíčkem firmu doslova napůl.

HISTORIE

  • Pro snowboarding je zlomový rok 1965, kdy Sherman Poppen spojil dvě lyže, ke špičce přimontoval provázek a vytvořil tím první model snowboardu zvaný snurfer (kombinace slov surf a snow), protože jízda na něm se podobala surfování. 
  • Shermanův úspěch poté inspiroval Jaka Burtona Carpentera vyrábět vlastní snowboardy. Rozpoznal chyby a nevýhody snurferu, opravil je a přimontoval na desku vázání, které několika pásky drželo nohy. V roce 1977 založil ve Vermontu firmu Burton Snowboards. 
  • Poté se na scéně objevil Dmitrij Milovich, který v roce 1969 přišel s prknem odlitým z polyesteru. Tato prkna měla nízkou životnost, přesto si Milovich dal v roce 1972 výrobek patentovat a o tři roky později založil vlastní firmu. Ta nakonec vyráběla již vylepšené verze boardů – měly laminátovou konstrukci a kvalitnější skluznici. 
  • Dalším velkým jménem byl Tom Sims – o pár let později začal pracovat na zdokonalování snowboardu; původně byla jeho prkna podobná Milovichovým, později začal vyrábět prkna s laminátovou konstrukcí s dřevěným jádrem a ocelovými hranami, díky nimž bylo možné používat snowboard i na tvrdém sněhu.
  • V roce 1983 přišel Jeff Grell s prvním skutečně pevným vázáním, které stabilně spojovalo nohy jezdce s prknem. S tímto vázáním bylo možné ovládat prkno i na tvrdém a nerovném sněhu a ve velkých rychlostech.
  • Snowboarding se dostal do povědomí veřejnosti i díky Jamesi Bondovi. V roce 1985 se totiž objevil v bondovce s názvem Vyhlídka na vraždu. 

Zlatý věk snowboarďáků
Salz i Kubíček, stejně jako většina zaměstnanců firmy, jezdí ve svém volném čase na snowboardu, kdy to jen jde. Láska k tomuto sportu v nich zůstala i přesto, že snowboarding má dobu největší slávy v tuzemsku již dávno za sebou. Jak vzpomíná i sám Hanuš, skejtové a snowboarďácké oblečení byl styl, který nosil v letech 2006 až 2008 úplně každý Čech. „V této době také v Česku působilo největší množství českých a snowboardových značek v historii. Tenhle fenomén se tehdy snažil vytěžit doslova každý. Nešlo přitom zdaleka jen o oversize kalhoty, trika a bundy. Snowboardové oblečení se tehdy běžně nosilo i ve městě jako teplejší zimní alternativa,“ vzpomíná pro Metro Salz a dodává, že se množství skateshopů na každém druhém rohu divili i kamarádi ze zahraničí. „Tehdy nám říkali, že to nemůže vydržet. A také nevydrželo,“ dodává Salz.

Snowboarďácká krize
Druhá polovina roku 2008 a její následky zabolely nejednoho tuzemského obchodníka se sportovním oblečením. Naplno totiž udeřila ekonomická krize a Čechům se peněz na dražší značkové oblečení nedostávalo. Na rozdíl od mnoha svých tuzemských konkurentů však Horsefeathers přečkal krizi poměrně bez šrámů, stejně tak jako záliba Čechů v klouzání se čerstvě napadaným prašanem. Důvod byl podle Salze prostý. Jeho tým se totiž již dávno nespoléhal pouze na tuzemský trh a investoval v zahraničí. „Krachli jen ti, kteří se spoléhali na český kapitál. My už ale naštěstí tehdy působili v několika evropských zemích. Dnes je to okolo dvacítky,“ dodává Salz a upřesňuje, že se produkty Horsefeathers úspěšně prodávají třeba v Rusku, Číně, Německu, Francii či Velké Británii.

Snowboarding

Trendy udávají jezdci
Chcete-li prodat fanouškům snowboardingu či skateboardingu bundu či mikinu právě od vás, základem je, aby ji oblékli ti správní jezdci. Horsefeathers se proto odjakživa prezentoval jako sponzor mnoha profesionálních jezdců, kteří v komunitě udávají trendy. V letošním roce Horsefeathers podporuje světové snowboardery, jako jsou Eiki Helgason, Tyler Chorlton, Mans Hedberg nebo nejlepší český snowboarder Petr Horák. Tahle spolupráce má podle Salze výhodu také v tom, že jezdci přímo ovlivňují to, co pak firma pro zákazníky ušije. „Jezdci třeba přijdou a řeknou: Tenhle vzor, barvu či trend jsme viděli v zahraničí a je to fajn. My se pak jejich poznatky snažíme zapracovat. V současnosti také frčí například retro designy, naopak dřívější oversize je pořád passé. Stále větší roli také sehrává příběh, který se k oblečení váže,“ míní Salz, podle kterého je takovým příběhem například původ materiálu či podmínky těch, již oblečení v dalekých zemích šijí. „Je přirozené, že se klade větší důraz na udržitelnost, ekologičnost a také na to, aby práce měla určitou kulturu. Na snowboardové oblečení, takzvaný outwear, lze však také pohlížet z hlediska funkčnosti, a to je další poměrně široká kapitola. My jsme nikdy nechtěli vyrábět bundy za desítky tisíc s tím, že mají voděodolnost iks tisíc milimetrů vodního sloupce. Ne že bychom nenabízeli kvalitu, ale od určitých hodnot nahoru je třeba dodat, že tyto vlastnosti již běžný jezdec příliš neocení, a hlavně nepozná,“ doplňuje Salz.

Horsefeathers

  • Vše začalo v Britské Kolumbii v roce 1989, kde si parta středoškoláků, kterou víc než škola bavil skejt, snowboard a punková muzika, vymyslela vlastní značku Horsefeathers.
  • S názvem Horsefeathers přišel spoluzakladatel a kamarád Salze a Kubíčka Stewart Carlson. Tento výraz pochází z britské angličtiny, v Kanadě je neznámý a volně se dá přeložit jako nesmysl. 

Zpět ke kořenům
Doby svého největšího boomu má snowboarding v tuzemsku již dávno za sebou. Tento fakt ale podle Salze není ve skutečnosti vůbec na škodu. „Dřív to bylo všechno trochu vyhrocenější. Kdo chtěl být úspěšný, měřil to počtem medailí a vítězství na různých závodech. Někteří tak nějak pozapomněli na to hlavní – na radost z ježdění. Dnes se měří úspěch koncovým fanouškem či divákem na sociálních sítích, kam někteří jezdci dávají jedno video za druhým. Jsou přitom na špičkové úrovni a vůbec neřeší nějaké závody. To samé platí pro skejt, který se, ač byl dříve se snowboardem a surfem v jednom pytli, od tohoto proudu také oddělil,“ míní Salz. 

Posledním, neméně důležitým aspektem vývoje tohoto trendu je také zub času. „Ke snowboardování se vrací ti, kteří s tím třeba kvůli práci a rodině před řádkou let sekli. Teď jim děti povyrostly a je čas vychovat novou generaci snowboarďáků, kteří trend posunou zase o kus dál. Na ty dny už se moc těším,“ uzavírá pro magazín deníku Metro Salz.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek