metro.cz

KOLOBLOG: Jezdit na kole po chodníku je podobné jako sledovat porno

Koloblog   16:08
Redaktor Pavel Hrabica je cyklista tělem i duší. Na kole vyráží do práce i na výlety. Ve své rubrice Koloblog dává čtenářům tipy, kam se vydat na cyklovýlet i kterým místům se raději vyhnout. Tenkrát svůj sloupek věnuje jízdám na chodníku i na rušné magistrále.
Ilustrační foto | foto: Metro.cz

Jezdíš na kole jenom po chodníku, protože se na silnici bojíš? Tak seď raději doma a sleduj porno. To je taky bezpečnější než reálný sex.

Chodník v Praze je dopravně stejně nebezpečný jako dálnice. Tedy, je nebezpečný pro chodce. Kromě těch, kterým je vyhrazený, tedy chodcům, se tu proplétají elektrické motorky (kterým se říká koloběžky), nejrůznější kolonožky a hoverboardy. Šance, že vás magor na řítícím se stroji smete, je veliká. A do toho ta kategorie cyklistů, která deklaruje ekologický pohyb ve smogem zaneřáděném městě. „Na silnici riskuji zranění nebo smrt, já se mezi auty bojím!“ bývá nejčastější argument. Protiargument jsem uvedl už na začátku. I když není Praha absolutně ideálním koloměstem, nebezpečná není, a s trochou opatrnosti, zkušenosti, obezřetnosti a hlavně cviku se dá na kole pohybovat v podstatě všude.

Například nejrychlejší spojnicí mezi náměstím I. P. Pavlova a Holešovicemi je magistrála. Dříve tu na křižovatce u Národního muzea zapovídala vjezd cyklistům zákazová značka. Ta ale dávno zmizela a tak, ač se to zdá automobilistům podivné, je na této rušné páteřní (nebo bezpáteřní, jak chcete) komunikaci cyklista rovnoprávným účastníkem provozu. Cesta po uvedené trase trvá maximálně pět minut, zatímco například přes Václavské náměstí a třeba Revoluční ulici a nábřeží pod Letnou a v Holešovicích se protáhne na minut patnáct až dvacet.

Uznávám, že jízda po magistrále není v tomto úseku pro slabé povahy a chce to kuráž. Protože aut kolem vás se řítí povolenou sedmdesátkou jen minimálně. V úseku mezi Hlavním nádražím a Florencí se musíte navíc z pruhu směřujícího na Žižkov přesunout vlevo do pruhu mířícího dál na Florenc a Holešovice. Ne každý řidič to respektuje, ale pokud se nemotáte jako po deseti rumech, zvládnete to. Na přemostění od nádraží k Florenci je ale pravý pruh u svodidel už solidně vyjetý, v asfaltu jsou hluboké koleje a nerovnosti. Musíte volit mezi nekomfortní (a taky ne dvakrát bezpečnou) jízdou na asfaltových muldách těsně u svodidel, nebo víc vlevo v pruhu, což zase blokuje rychle jedoucí auta. I proto bych se po rekonstrukci D1 přimlouval pro rekonstrukci magistrály v tomto místě.

Rád jezdívám magistrálou opačným směrem z Holešovic na Vinohrady v dopravních zácpách, což bývá ve všedních dnech - kromě časného rána a noci - téměř vždy. Kolona stojících a pomalu se pohybujících automobilů ve třech pruzích se táhne obvykle od odbočky k „Husákovu tichu“ až na I. P. Pavlova. Zatímco auta absolvují v dopravní špičce tyhle dva kilometry za deset až dvacet minut, na kole se proplete mezi pomalu se sunoucími plechovkami nahoru na I. P. Pavlova za tři až pět minut.

Že nervózní řidiči nevidí cyklistu rádi? Každý máme volbu. Kolo je v Praze (na povrchu) nejrychlejší. Ať se to někomu líbí, nebo ne. Nemíříte-li zrovna z Klánovic na Zličín. Takže se nebojte. Na bicyklu na silnici je to bezpečnější než pěšky po chodníku, kde se promenuje kdejaký „zbabělec“ sotva držící na kole rovnováhu.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek