metro.cz

Dřevo plastem nenahradí. Audio technika opět naživo

  12:24
Pandemie koronaviru zasáhla i výrobce audiotechniky AQ z Červenky. Obce, která byla jedním z hlavních ohnisek v Česku. Uzavření města výrobu na čas zcela paralyzovalo, ale nyní svítá na lepší časy a firma, která výrobky vyváží do celého světa, otevřela nové showroomy v Praze a v Brně. V nich si může každý poslechnout, co pověstné zlaté české ručičky dovedou. Se spoluzakladatelem společnosti Karlem Svobodou jsme si povídali, na co dávat při nákupu audia pozor a v čem jsou nenahraditelné staré dobré vinyly?
Gramofony v showroomu firmy AQ | foto: AQ

Firmu AQ jste založili v roce 1995. Jaké byly začátky?
Nejprve jsme si mysleli, že se budeme zabývat především elektronikou a finální montáží reprosoustav. Práci se dřevem jsme chtěli svěřit profesionálním stolařům, ti ovšem nebyli schopni dostát našim technickým požadavkům. Ukázalo se, že výroba nábytku a korpusu reprosoustavy jsou dost rozdílné disciplíny.

Jak se výrobce z malého města dokáže udržet na trhu s velkou konkurencí?
Není to jednoduché, ale snažíme se. Zákazníci přicházejí na to, že lokální výroba přináší mnoho výhod, jako je snadno dostupný servis a kvalita zpracování odpovídající rčení o zlatých českých ručičkách. Navíc otevíráme nové prodejny AQ studio, díky kterým můžeme nabídnout v Praze, Brně a u nás v Července odborné rady a doporučení ohledně audia i gramofonů.

Považujete za konkurenci i gigantické výrobce elektroniky, jejichž produkty jsou dostupné v hypermarketech, nebo se zaměřujete vyloženě na audiofily?
To je úplně jiná kategorie. Tito výrobci nejsou naše konkurence. Ani bych nechtěl tvrdit, že se zaměřujeme pouze na audiofily, takto věc nestojí. My se snažíme nabídnout lidem vždy v dané cenové kategorii co nejlepší možný zvuk. V portfoliu našich výrobků najdete i aktivní reprosoustavy s cenou od pěti tisíc korun, které jsou skoro pro každého.

Dejme tomu, že mám patnáct tisíc korun a chci si pořídit reproduktory k TV, na které si pouštím filmy, hudbu i hry. Mám si koupit domácí kino 5.1 z hypermarketu, dva malé výkonné repráčky od prémiového výrobce nebo byste doporučil střední cestu?
Určitě bych v této cenové relaci nedoporučil dělat domácí kino. To nebude žádný zázrak. Nejrozumnější je koupit kvalitní stereo reproduktory a zainvestovat navíc do zesilovače. Zvuk bude mnohem lepší než z levného domácího kina s plastovými reproduktory. To je o fyzikálních zákonech, které nelze porušovat ani v Česku. Pokud preferujete kompaktní řešení, tak lze jít trochu kompromisní cestou a zvolit dřevěný soundbar.

Na co by si měl dát audio laik při nákupu nové reprosoustavy pozor?
Zásadní je uvědomit si, co od reprosoustavy požaduji a kde bude hrát. Jiné bedny bude hledat milovník klasiky, který chce slyšet každý detail nahrávky a jiné si koupím já jako posluchač big beatu, který bez solidního basu prostě nezní, jak má. Stejně tak budete do malé pracovny potřebovat něco jiného než do obývacího pokoje. Prodejce by tedy měl každému zákazníkovi pomoci najít optimální řešení. Důležité ale je neustupovat z nároků na kvalitu. Reprosoustavy si totiž nekupujete na pár let. Některým posluchačům často vydrží i celý život.

Při špatné kvalitě nahrávky nepomůžou ani nejlepší reproduktory. Jaké nosiče nebo elektronické formáty jsou pro poslech hudby nejlepší?
Nebyl bych příliš velký fundamentalista a nevyzdvihoval konkrétní formát. Určitě skvělý zvuk dostanete z vinylu. Z digitálních formátů je MP3 určitě již překonaný a vřele doporučuji se soustředit na formáty s vyšším datovým tokem, jako je např. FLAC. Zde je ovšem třeba dávat pozor na to, z jakého původního záznamu nahrávka vznikla, jestli se nejednalo o nižší formát upscalovaný na vyšší. Určitě je dobré využívat moderní streamovací služby, jako například Tidal nebo Qobuz.

Vaše společnost se zabývá i distribucí gramofonů. Napadlo by vás před 20 lety, že se gramofonové desky jednoho dne opět vrátí?
To nikdo nemohl vědět, nicméně to dává logiku. Že MP3 bude jenom přechodné řešení, nám bylo jasné od začátku, protože to výrazně degradovalo kvalitu zvuku proti standardnímu CD. A vinyl je jednoznačné řešení, jak dosáhnout vyšší kvality zvuku, než je z CD. Dnes se všichni ženou za tím, který digitální formát má nižší kompresi a přitom analogová nahrávka na vinylu je bez jakékoliv komprese. To část lidí pochopila a vrátila se ke gramofonům. A samozřejmě to dává smysl i muzikantům, protože LP nikdo na koleně nezkopíruje, a za nahrávku tudíž dostanou zaplaceno.

Nabízíte i pomoc s péčí o vinyly. Měla by každá deska jednou za čas projít odbornou kúrou?
Péče o vinylové desky je nevyhnutelná a karbonový kartáček, kterým před každým přehráním odstraníte prach, je jen povinný základ, stejně jako něco na čištění hrotu přenosky. Desky pokrývají i přilepené částečky prachu, mastnoty a další nečistoty, přes které se jehla nedostane k zaznamenaným zvukům. Praní v profesionální pračce s použitím čistícího roztoku vinyl oživí a znovu odhalí veškeré detaily. U desek z druhé ruky bych to považoval skoro za nezbytné.

Vlajkovou lodí vaší firmy jsou reproduktory AQ Passion s cenovkou 485 tisíc korun. Kolik jich tak ročně prodáte?
Přesné číslo vám z hlavy nepovím, ale pohybujeme se někde mezi 15 až 20 páry za rok. Je radost pozorovat, že to číslo narůstá. Například do Číny vyvážíme téměř výhradně reprosoustavy z řad Passion a Pontos, které jsou vrcholem našeho portfolia.

Je pravda, že hodnota kvalitních audiosoustav časem prakticky neklesá a v některých případech se i zvyšuje?
U statisícových a milionových reprosoustav tomu tak skutečně bývá. Obzvlášť, pokud se jedná o limitované edice. V oblasti systémů s hodnotou v desítkách tisíc to ale čekat nelze. Tam cena klesá, ale velmi pozvolna. Není to jako u obchoďákových repráčků k počítači, kde již za rok dosáhnou nulové hodnoty. U beden za 50 tisíc si můžete být jistý, že vám budou sloužit dlouho a i za 10 let budou mít významnou hodnotu. Určitě nepadají ceny tak rychle, jako třeba u auta. 

Autor:
zpět na článek