metro.cz

Naše boty používal pro trénink i pilot F1, říká propagátor bosé obuvi

  5:15
„Skoro to vypadá, jako by se lidé báli vyjít bosí, protože by se jim chodidla mohla rozpadnout,“ říká Kamil Vedral, který propaguje bosou obuv. Ta zažívá v českých botnících boom. Kamil je výhradní distributor slavné značky Vivobarefoot v Česku a na Slovensku. Ještě předtím, než Čechům tyto boty ukázal, chodil bos. Protože nechtěl boty, které omezují chodidla.

Další 2 fotografie v galerii
Kamil Vedral | foto: VIVO BAREFOOT

Značka Vivobarefoot se věnuje výhradně barefootové, tedy takzvané bosé obuvi. V čem jsou její výhody?
Hlavní výhoda této obuvi je v tom, že umožňuje chodidlu svobodný a přirozený pohyb. Chodidla díky tenké podrážce poskytují senzorickou zpětnou vazbu mozku o terénu, ve kterém se pohybujete, jako je tomu u chůze bez bot, kdy vás nic neškrtí, netlačí ani jinak neomezuje. Podrážka barefoot obuvi je tři milimetry tenká a oděruodolná. Špička obuvi je vyrobena v anatomickém tvaru chodidla, respektuje jeho tvar, a tak prsty mají svobodu pohybu. Barefoot obuv nemá podpatek a podporu nožní klenby. Chodidlo tedy může pracovat tak, jako by bylo bosé.

Co na boty říkají fyzioterapeuti?
Většina z nich doporučuje jako vhodnou obuv pro přirozený pohyb bez omezení. Je s podivem, jak málo lidé věří svým chodidlům. Kupujeme si boty, které jsou odtlumené, mají podporu nožní klenby, podpatek a úzkou špičku. Skoro to vypadá, jako by se lidé báli vyjít bosí, protože by se jim chodidla mohla rozpadnout, ale opak je pravdou. Lidské chodidlo se skládá z největšího počtu kostí, mnoha šlach a svalů, a tak je dokonale uzpůsobeno pohybu a nepotřebuje tlumiče, podporu ani další vymoženosti moderní doby k přirozenému pohybu.

Značka Vivobarefoot se věnuje výhradně barefootové, tedy takzvané bosé obuvi.

Jak je to s ostrými předměty na cestě? Co když šlápnu na střep?
Díky tenké podrážce cítíte terén, po kterém se pohybujete. Není to však bolestivé, naopak jde o příjemnou masáž. Boty Vivobarefoot mají v podrážce ochranu odolnou proti propíchnutí, takže šlápnete-li na střep, je riziko zranění minimální.

Firma se na vývoj bot soustřeďuje už od roku 1999, jak společnost vznikla?
Značka vznikla vlastně úplnou náhodou díky přátelství Tima Brennana, tenisty, a Galahada Clarka, zakladatele Vivobarefoot. Tim, který za svou kariéru prošel mnoha zraněními, za něž mohla také tlumená obuv, začal trénovat bos. Tento způsob tréninku mu dělal dobře, a tak začal shánět obuv simulující bosou chůzi. A tak Galahad, jenž pochází z dynastie obuvní značky Clarks, začal ve spolupráci s Timem studovat bosý běh a chůzi naboso. Tak v roce 2003 vznikl první prototyp a značka. O běhání v klasických botách a naboso vyšel knižní bestseller Born to Run. Tato kniha se točí okolo vývoje moderní běžecké obuvi a ptá se, proč se tolik lidí zraní v současných moderních botách, zatímco lidé běhající naboso nebo v minimalistických sandálech podobné problémy nemají.

Existuje nějaké vývojové centrum, kde se boty testují? 
Máme několik druhů testování. Testování zaměřené na podrážky a maximální pocit bosé chůze, při kterém se měří, jak daná podrážka umožňuje cítit povrch, po němž chodíte. Druhým způsobem je spolupráce se špičkovými ultra běžci, kteří testují prototypy v terénu a jejich chování při běhu a chůzi. Zjišťuje se odolnost podrážky, materiálů, ale hlavně celkový pocit z bot, zda nekloužou a zda fungují tak, jak mají. To znamená, jestli umožňují maximální svobodu pohybu. Dále se boty testují na speciálních strojích v laboratoři. V této fázi se testuje maximální počet ohnutí, odření a propíchnutí, dokud se bota nezničí. U vodotěsných a voděodolných materiálů se testuje jejich nepropustnost.

Vivo znamená latinsky žít, barefoot znamená v překladu z angličtiny bos

Napadá mě, že bota může být vhodná pro profesionální závodníky, kteří potřebují citlivou botu kvůli pedálům. Spolupracujete s nimi?
Víme, že jeden pilot F1 naše boty používal pro trénink. Problém je, že u bot pro motosport musí boty splňovat mnoho bezpečnostních kritérií, jako je například nehořlavost. My jsme se nikdy na motosport nesoustředili. Naší vizí je propojit lidi s přírodou a přirozeným pohybem. Lidé si kupují naše jak volnočasové, sportovní, tak outdoorové modely.

A co horolezci? Nebo jiná skupina lidí, která si boty oblíbila?
Jak jsem zmínil výše, obecně se mezi naše zákazníky řadí lidé zajímající se o outdoor. Nejvíce zákazníků k nám ale přivádí sporty, jako jsou fitness, běh nebo jóga. Nemalou část našich zákazníků tvoří vegani, pro které máme v nabídce modely vyrobené výlučně z neživočišných zdrojů, a maminky s dětmi. V poslední jmenované kategorii nastal neskutečný boom.

Jaké nejnovější módní i technologické trendy nyní ve vývoji bosé obuvi jsou?
Od roku 2021 chceme 90 procent materiálů na výrobu našich bot získávat z udržitelných zdrojů. Nabízíme boty vyrobené z recyklovaných PET lahví, kdy na jeden pár bot spotřebujeme sedmnáct použitých PET lahví. Vyrábíme boty z rostlinných zdrojů, v nichž jsou hlavní surovinou kukuřice nebo vodní řasy. Používáme prvotřídní kůži ze zvířat z volných chovů. Dále přírodní materiály, jako jsou bavlna, korek nebo přírodní guma. Snažíme se používat maximální množství recyklovaných a recyklovatelných materiálů a tímto směrem se budeme i nadále ubírat. 

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek