Kinaři, podobně jako třeba provozovatelé divadel či restauratéři, dostávají letos pořádně zabrat. Je nasnadě, že se z toho bez schůdného množství diváků nedostanou. Zároveň jim však ale nemají moc co nabídnout.
Většina tuzemských kinopremiér patřila domácí tvorbě typu Šarlatána, Havla či třetích Bobulí. Nové zahraniční kousky diváci museli povětšinou oželet či si je pustit na některé VOD platformě typu Netflix či HBO GO. Právě zde si lidé místo klasických premiérových čtvrtků nyní musí zaškrtávat chystané premiéry zahraničních pecek.
Bond v problémech
Pokud se nějaké studio přesto rozhodne pro risk a pustí do kin snímek, místo aby ho nechalo v archivu na lepší časy, krutě narazí. Své o tom vědí například tvůrci akčního sci-fi spektáklu filmového vizionáře Christophera Nolana Tenet, který je nyní jako jediný větší, a hlavně nový americký film k vidění v českých kinech.
Výhodné balíčky
|
U listopadové bondovky by mohlo být tržebně ještě hůře. Dodržení data premiéry je však navázáno na řadu již uskutečněných marketingových smluv. Pozdržet prostě nejde. Osudy stále ještě letošních amerických snímků Duna, Wonder Woman 1984 nebo Black Widow jsou zatím nejasné. Dá se ale předpokládat jejich nevyhnutelný odklad minimálně o několik měsíců.
Hra o přežití
Vláda pro kinaře, podobně jako pro již zmiňované divadelníky a restauratéry, finanční podporu prozatím nechystá. Nezaplacené účty a faktury za nájem jsou však pro ně v těchto dobách denní realitou. Podíváme-li se na problém z širšího světového hlediska, zjistíme, že situace je ještě smutnější. Velká filmová studia se totiž ocitají v pozici, kdy už klasická kina de facto nepotřebují. Budují si totiž vlastní streamovací platformy, kde mohou své novinky prezentovat. Navíc bez „zbytečných“ poplatků pro kinaře.
Disney má svou internetovou televizi Disney+, Warner bros mají HBO Max. Universal je zase součástí sítě Peacock pojmenované podle loga NBC a Paramount chystá svou vlastní internetovou telku na příští rok. Studia tedy nemají motivaci kinaře kdovíjak zachraňovat.
Vzácný zážitek
Netflix i ostatní streamovací giganti už teď prezentují de facto každý pátek něco jako trhák na dnešní večer. Chození do kamenného kina se tak podle aktuálních prognóz stane postupně na celém světě stále větší vzácností, kterou lze přirovnat ke koncertu kapely či zmiňovanému divadelnímu představení. Jakkoli nám může připadat tahle neradostná apokalypsa kinoprůmyslu z pohodlí České republiky na hony vzdálená, brzy nám možná nezbude než chodit do kina buďto na nové tuzemské kousky, nebo na německé komedie či francouzské artové kousky.