metro.cz

Simpsonovi i detektivky. Během lockdownu oprašujeme klasiku

  5:56
Streamovací platformy dávno změnily způsob, jakým lidé vnímají televizi. Pak přišel lockdown a pro mnoho diváků po celém světě se staly internetové televize a jejich obsah trvalou náhradou potemnělých kinosálů. Sledovanost vysílání na malých obrazovkách, ať už klasického, či streamu, je podle aktuálních průzkumů nejvyšší za posledních 24 let.
Z 28. řady seriálu Simpsonovi | foto: Prima CoolMAFRA

Roste sledovanost sportovních událostí, lidé ale také oprašují klasiky jako seriály Simpsonovi či Dr. House. Deník Metro se s pomocí statistik podíval na to, jak se v poslední době chovají diváci u obrazovek.

Hlavně ne zprávy
Podle dat vyplývajících z průzkumu pro Asociaci televizních organizací má televizní přijímač 95 procent českých domácností. Tři z deseti domácností mají dokonce dva a více televizorů. Podle statistik roste rovněž počet uživatelů streamovacích platforem, u nichž si lze vybrat seriál či film a sledovat jej, když se to divákovi hodí. Obě největší světové internetové televize ve světě i v Česku – Netflix a platforma HBO – za loňský rok potvrdily růst počtu zákazníků. A lidé se během pandemie uchylují ke sledování odpočinkových filmů nebo sportu.

Společnost Netflix těsně před koncem loňského roku zveřejnila informace o nejsledovanějších pořadech v České republice. Nejvíce sledovaným žánrem byly dramatické a detektivní filmy a seriály. Druhé místo v žebříčku obsadily komedie. Proti roku 2019 zaznamenala největší skok kategorie fantasy, která narostla šestnáctkrát. Devítinásobně větší zájem byl o romantiku. Často jde o staré „kusy“, na které jste se dívali v mládí. „Naše paměť je selektivní a má tendenci si idealizovat vše, co bylo dříve. Návrat ke starým filmům nám tuto iluzi ztraceného ráje posílí a my se na chvíli cítíme opět v bezpečí, v časech, které nám připadaly klidné a srozumitelné,“ říká psycholog a psychoterapeut Daniel Štrobl.

K podobným závěrům dospěl britský výzkum publikovaný vědci z Centra participativní kultury univerzity v Huddersfieldu. Podle něj během pandemie začalo využívat internetové televize publikum starší 35 let, což dříve nebylo tak obvyklé. Z výzkumu vyplývá, že lidé se během pandemie obraceli k televizním zprávám jako k serióznímu zdroji pro pochopení rychle se měnící situace. Podle výsledků studie ale zvýšená konzumace zpravodajství vedla ke zvýšené úzkosti. Čas strávený společným sledováním s rodinou pak často přinášel „bezpečné“ a známé pořady. „Obecně lze říci, že děti a naopak senioři by měli zpravodajství zejména během pandemie omezit zcela či na nezbytné minimum,“ dodává Štrobl.

Simpsonovi? 322 hodin
Vcelku originálně se postavil ke zvyšující se oblibě sledování seriálů tým analytického webu Picodi.com. Poté, co zvýšený počet odběratelů vyhnal tržní hodnotu streamovacího giganta Netflix meziročně o 72 procent, rozhodl se spočítat, kolik zaberou jednotlivé pořady divákům času. „Žebříček otevírají Simpsonovi. Tento nejdéle vysílaný americký animovaný seriál se stal nejen nekonečným zdrojem memů. První díl byl vysílán v roce 1989, takže seriál je tu s námi už přes 30 let a do té doby vzniklo téměř 700 dílů. Zhlédnutí všech sérií by nám zabralo 322 hodin nepřetržitého sledování,“ uvádí za analytiky z Picodi.com Ewa Pikul Czepcová. Americký seriál Lovci duchů je druhým nejdelším seriálem na seznamu. Pokud by chtěli diváci vidět všech patnáct sérií, museli by tomu věnovat 246 hodin. Na třetím místě se umístil Dr. House – 131 hodin. „I když chceme držet prst na tepu doby, nemusíme trávit u počítače tolik času. K nejkratším a zároveň nejpopulárnějším seriálům zase patří pětidílná minisérie Černobyl, kterou zhlédneme za 5 hodin 27minut nepřetržitého sledování, a Dámský gambit, jenž zabere 6 hodin 35 minut,“ dodává Czepcová.

Údaje o seriálech brali analytici z webu IMDb.com, tedy americké internetové databáze filmů, seriálů a her. Do žebříčku byly zařazené pouze pozice s hodnocením 8,0 a více a počtem hodnocení od 250 tisíc výše. Délku seriálů získali sečtením délky všech jednotlivých dílů. Zařadili série a díly, které byly vysílané před březnem 2021. Kdyby se našel odvážlivec, jenž by se pustil do seriálového maratonu a rozhodl by se zhlédnout všechny nejlépe hodnocené seriály, musel by tomu věnovat 2806 hodin. To je asi 175 dní včetně pauzy na osmihodinový spánek.

Piráti ze streamu
Pandemie ale nahrála nejen rekordní sledovanosti, ale také rekordnímu pirátství. Ne každý si je v tuzemsku ochoten předplatit měsíční paušál a raději si místo sledování internetových televizí části jejich obsahu nelegálně stáhne. Jen během podzimu loňského roku vzrostlo pirátství na internetu o více než tři sta procent. Pozornost pirátů se od tradičních kinohitů přesunula k nejžádanějším seriálům streamovacích služeb. Premiéry se ve velkém přesunuly na příští rok, jen několik velkých titulů šlo do kin v létě, případně na podzim prostřednictvím internetu. Což samo o sobě nahrálo pirátům, kteří se tak lépe dostali ke kvalitním kopiím. „Každá služba má nějaký ten hit nebo trendy seriál, jenže pro běžné uživatele nedává smysl si předplácet všechny služby. Proto i tito diváci v jistý moment začnou obsah nelegálně stahovat,“ popisuje Erika Luzsicza, ředitelka distribuční společnosti Axocom.

Podle ní kvůli internetovým televizím a pirátům paradoxně klesá počet diváků klasických televizních stanic. Čestnou výjimkou jsou ty sportovní. „Lidé se dívají většinou živě, bez ohledu na vysílací čas,“ uvedl Jan Schöppel, marketingový ředitel televize Telly, která se specializuje na sportovní přenosy. Mezi nejoblíbenější patří hokejové a fotbalové zápasy. Ze zahraničních lig hlavně anglická, německá a španělská. Podobný zájem hlásí i konkurenční O2 TV.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek