metro.cz

Konvice a co nového na síti. Prodej elektroniky vydává svědectví

  19:00
Špiona nejlépe odhalíme, když se mu prohrabeme v odpadkovém koši. Co dělá Čech v epidemii? To zase prozrazují jeho nákupy na internetu.
Nákupy v kamenném obchodě přijdou již brzy. | foto: MAFRA

Zkažené oči a bolesti krční páteře, jak registrují prodejci brýlí, oční lékaři i fyzioterapeuti, nasvědčují tomu, že jsme se za poslední epidemický rok zahleděli do malých displejů našich mobilních telefonů, abychom věděli, co se děje. Dokazují to nejen medicínská zjištění, ale i statistiky prodejců. Rozsáhlý výzkum ELEKTRO 2021 realizovaný společností Incomind také ukázal, jak se změnil celý nákupní proces, preferované značky i vztah k jednotlivým e-shopům i kamenným prodejnám.

Hurá do obchodů?

  • Češi nemají úplně jasno, jestli budou v kamenných obchodech nakupovat elektroniku stejně jako před epidemií.
  • Asi třetina z nás se těší na otevření klasických prodejen. Čtvrtina Čechů zůstane u nákupů on-line.

Vůně kávy a čaje hlavně u seniorských domácností
Nejnakupovanějším produktem byl chytrý telefon, který si koupilo v posledním roce více než padesát procent Čechů (podrobnosti – viz box). Sice až s odstupem následuje rychlovarná konvice, ale právě tento produkt byl nejčastějším objektem nákupu u generace lidí nad 65 let. Na druhé straně mladší zákazníci se zaměřovali (kromě smartphonů) také na sluchátka. Protože se více žilo a pracovalo doma, dařilo se novým televizím a také vysavačům. „Při nákupech spotřební elektroniky a komunikační techniky převažovaly nákupy v e-shopech, zatímco při nákupu spotřebičů byly oba prodejní kanály v rovnováze, či převážily kamenné prodejny nad e-shopy,“ říká Martina Drtinová, vedoucí celého projektu ELEKTRO 2021.

Krám je krám, chybí nám pokec s prodavači
Ukazuje se, že přes vzrůstající oblibu internetových nákupů schází lidem sociální kontakt i možnost „ohmatat“ si zboží přímo v obchodě. Z lidí, kteří nakupovali elektro on-line v době protipandemických opatření, by téměř polovina některé své nákupy realizovala raději v kamenné prodejně. Důvodem je i absence běžného kontaktu s prodejcem, možnost vyptat se přímo na místě na detaily a poradit se. „Tento postoj se častěji objevoval u hůře situovaných domácností a vyšších věkových kategorií a týkal se nejvíce drobných domácích spotřebičů,“ upřesňuje Drtinová. Po odeznění restrikcí se chce do kamenných obchodů vrátit třetina dotázaných. Další třetina se bude rozhodovat až po cenovém porovnání s nabídkou e-shopů.

Hlavně ať to frčí domů, a to co nejrychleji
„Při výběru e-shopu jsou pro Čechy klíčové informace o výrobcích (které na webových stránkách nahrazují osobní výběr a prohlídku zboží), jejich cenová úroveň a také důležitost zvládnuté logistiky, totiž kvalita a rychlost dodání a náklady na dopravu. V případě kamenných prodejen je jednoznačně na prvním místě cenová úroveň prodejny, následovaná odborností personálu,“ dodává k výsledků elektro průzkumu Martina Drtinová.

Leváren se dopouštěli podivní prodejci bot
Během loňského roku varovala Česká obchodní inspekce před téměř 360 rizikovými internetovými prodejci, což vychází v průměru na jedno varování denně. Trendem mezi podvodníky se v loňském roce staly obchody s nabídkou obuvi hlavních světových výrobců. Jak poznat nepoctivého prodejce? Především podle chybějících kontaktních údajů, kdy schází adresa, někdy také telefonické spojení, bývá tu jen e-mail. Na stránkách e-shopů musejí být obchodní podmínky. Podvodníci také často využívají to, že si kupují dříve funkční nebo propadlé registrace internetových domén, které firmy nebo živnostníci nestačili zprovoznit. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek