metro.cz

Další 2 fotografie v galerii
Když nechcete, letušky vás při letu „otravovat“ nebudou. | foto: charter advisory

Přepravují sportovce i manažery, ale privátně letět můžete i k moři

  18:00
Přemýšleli jste už někdy o privátním letu? Společnost charter advisory takovou službu poskytuje. O podrobnostech hovořil pro deník Metro spoluvlastník firmy Martin Feč.

Co je hlavní činností vaší společnosti?
Jsme největší letecko-brokerský tým na českém a slovenském trhu. Na základě vztahů s provozovateli letadel, jejich majiteli či dalšími brokery jsme schopni zaručit nejvhodnější variantu privátní letecké přepravy osobě fyzické, právnické či skupině se specifickými požadavky. Obdobných vztahů ale využíváme i při vhodné volbě u přepravy nákladu, která je teď pro nás značně se rozvíjející službou. Ve vazbě na privátní leteckou přepravu se zabýváme též všemi doplňkovými službami. Tedy transfery, cateringem, pomocí při odbavení skupin, ale i veškerými náležitostmi včetně hlídání počasí, legislativních změn a nařízení, zabezpečení možného testování či informování o průběhu letu pro nejbližší. 

Vaše nabídka je pestrá. Do jakých destinací létáte pravidelně v rámci privátních či skupinových letů?
Už z hlediska velkého záběru se nedá říci, co jsou nejčastější destinace. Klienti mají mnoho pohnutek, které se do volby promítají. Nejedná se jen o obchodní lety, ale i ty na dovolenou či za zápasem sportovního týmu. Pozorujeme trend, že se oblíbenými stávají destinace, kde je z hlediska pandemické situace klidněji. 

Lidi z jakého segmentu nejčastěji přepravujete?
Aktuálně jsou kvůli pandemii standardy úplně jiné. Ale „kdo létá“, je povětšinou dáno sezonou. Jednotlivci tedy cestují především na podzim či v průběhu jara za obchodními schůzkami, v létě a zimě zase za dovolenými nebo nás využívají i lidé pro pravidelné víkendové pobyty, kdy létají jen vnitrostátně. Další kapitolou jsou skupiny. Třeba firma vyšle své zaměstnance či se jedná o sportovní týmy a jiná větší tělesa. Odbavujeme ale i skupiny například na závody formule 1 či vybrané veletrhy a výstavy. Jiná skupiny klientů využívá takzvané empty legy, tedy volné poziční lety, které si mohou zájemci vybrat u nás na webu a pořídit si privátní let skoro za hubičku. 

Martin Feč

Martin Feč

Jaké sportovce či týmy jste převáželi?
Sportovních klubů máme mezi klienty několik, ať už jde o týmy hokejové, házené, či basketbalu. Fanoušky, především fotbalové a hokejové, vozíme za zápasy reprezentací. Pokud jde o privátní letadla, realizovali jsme lety pro fotbalové a tenisové hvězdy. 

V čem je u vás hlavní výhoda oproti běžným linkám leteckých společností?
Je jich hned několik. Často říkáme, že „prodáváme čas“. V tom se skrývá mnoho aspektů. Začněme u odbavení, kde jste hotovi většinou do patnácti minut, u skupiny o trochu déle. Odbavení navíc téměř na všech letištích probíhá na jiných terminálech, tedy s minimem osob, což je v pandemické situaci jedna z ceněných devíz. Též jste zatíženi minimální administrativou a na letišti nemusíte být jinak standardní dvě hodiny předem. Další úsporou je, že dosednete na letišti, které je pravděpodobně mnohem blíže, než využíváte-li pravidelné linky. V rámci servisu máte po příletu připravený spolehlivý transfer až do cílového místa. V neposlední řadě je výhodou operativnost letu. Ten si můžete naplánovat téměř bez omezení, letadlo jsme schopni odbavit i do několika hodin od poptávky. A poté je to komfort. Letíte jen s tím, s kým chcete. V letadle máte nachystáno vše – od cateringu po výbavu pro pejska. Pokud potřebujete mezipřistání či speciální péči třeba o vybavení, není problém. Jako doplňkovou službu nabízíte mimo jiné lety vrtulníkem. 

Myslíte, že zájem o ně nějak ovlivní nedávná tragédie, při níž zahynul Petr Kellner? 
Leteckou dopravu realizujeme v režimu obchodní dopravy pod takzvanou AOC licencí, kdy platí nejvyšší standardy bezpečnosti. Toto zahrnuje jak pravidelnou údržbu strojů, tak kvalifikaci pilotů a jejich povinné tréninky na simulátorech. Tyto podmínky musí splňovat každý provozovatel letadla nebo vrtulníku, se kterým spolupracujeme. Samozřejmě že letecká neštěstí zájmu nepomáhají, ale stále se jedná o podstatně menší počet v porovnání s jinými způsoby dopravy. Možná i díky tomu se o nich více mluví a jsou mediálně zajímavější. 

Zajišťujete i repatriační a medicínské lety, můžete přiblížit, jak vše probíhá?
Jedná se o lety ve zvláštních režimech s ohledem na přípravu letových tratí a i získání povolení. Repatriační let musí být organizovaný v koordinaci s příslušnými státními autoritami, které mohou statut takového letu schválit pouze v kontextu na návrat občanů z rizikové krajiny. V průběhu první vlny pandemie jsme reflektovali na požadavky mnoha občanů, které jsme pro naplnění kapacity letadla seskupili a tak jim charterovou cenu rozdělili na letenky. Zjednodušeně se tedy cestující poskládali na letadlo a nezatěžovali jsme tak státní rozpočet. Celý náš tým fungoval doslova na 130 procent. Za běhu jsme museli přetvářet systémy a nastavení, protože standardně prodáváme let či letadlo jednomu zákazníkovi a zde šlo o stovky pasažérů. Zavedli jsme tedy i nový rezervační systém. Co se týče medicínských letů, ty jistě nejsou naším běžným produktem. Ale pokud se nám ozve někdo opravdu v nouzi, rozhodně se k němu neotočíme zády. Lékařské lety mají svá speciální omezení a pravidla. Když například na palubě musí být lékař, letí se ve zvláštním režimu, který vyžaduje speciální povolení. Takto jsme schopni převézt ve speciální izolační komoře třeba i pacienta s covidem nebo osobu v ohrožení života. Loni v březnu jste zařizovali už zmíněné repatriační lety. 

Doprovázelo to složité získávání povolení, nebo vše zařizoval někdo ze státní správy? 
Jednalo se o vzájemnou koordinaci vícero subjektů. Některé lety soukromými letadly stačilo zařídit jen s poskytovateli odbavení letadel. Nicméně povolení pro lety větších skupin, jako ty na Slovensko, musela být udělena ministerstvem. Bez toho by letiště naše lety nemohlo přijmout. Byli jsme i v situaci, kdy jsme měli v letadle občany až pěti národností, což znamenalo úzkou spolupráci nejen s ministerstvy, ale i ambasádami v místě. Vyvolalo to mnoho práce a organizace na pozadí. Každý případ byl něčím jedinečný. Při přepravě vícero evropských občanů z Kolumbie a Panamy do Frankfurtu jsme třeba spolupracovali ještě s německým partnerem, který zajišťoval povolení s úřady. 

Kdybych chtěl například v létě s partou lidí cestovat letecky do Chorvatska, mohu vás kontaktovat a vy nám let zajistíte? 
Jistě. Nemáme žádné dopředu nastavené limity na velikost skupiny či cílovou destinaci. Tedy pouze ve spojení s partnery z řad cestovních kanceláří, kdy připravujeme například výlety za vínem či golfem, ale standardně, jde-li čistě o let, tak žádná omezení, mimo těch zákonných či bezpečnostních, u nás nejsou. 

Můžete orientačně říci, v jakých cenových hladinách se budeme pohybovat, když si na tuto cestu budeme chtít pronajmout celé letadlo?Kolik nás zhruba musí být, aby cena dávala smysl? Je těžké posoudit, pro koho co dává smysl. Ve velké míře jde o komfort a flexibilitu. Cenu určuje i velikost a typ letadla. Standardně vás šesti- až osmimístným letadlem do Chorvatska dopravíme od 220 tisíc korun za zpáteční let. Pokud se termínově dokážete přizpůsobit již zmiňovaným empty legům, za stejný let můžete ušetřit i více než polovinu. 

Jsou u soukromých letů také letušky? Nebudu-li chtít, aby mě při letu rušily, tak nepřijdou? 
U vyšších kategorií letadel bývá letuška často jako povinný člen posádky. Je to z důvodu, že vyjma obsluhy cestujících plní především roli zajištění bezpečnosti letu v rámci vypracovaných postupů při krizové situaci. Lety menšími letadly do osmi cestujících jsou většinou bez letušky. V tomto případě instruuje cestující některý z pilotů. Letušky jsou školené, aby dbaly na pohodlí cestujících, a to může být i přání, aby vás nerušily. Můžete uvést, kam jste s klienty letěli nejdále? A jaké nejkurióznější požadavky si někdo vymyslel? Je možné říci, že s klienty jsme za rok 2020, co do nalétaných kilometrů, téměř jedenáctkrát obkroužili zeměkouli. Ohledně jejich přání jsme třeba vybírali vhodné letiště na mezipřistání v průběhu dálkového letu, kde by mohli cestující vyvenčit čtyřnohého miláčka, též jsme vysvětlovali, že z bezpečnostních důvodů opravdu nemůžeme na palubě točit pivo.

Komentáře

zpět na článek