metro.cz

Nejvíc špindírů se v průběhu pandemie urodilo v Praze. Každý desátý Čech zlenivěl

  6:00
Snídaně v posteli, oběd možná u stolu v kuchyni a večeře? Ještě uvidíme. Home office změnil nejen „pracovní návyky“.
Pyžamový efekt propukl v epidemii naplno. | foto: Archiv

Kyselina hyaluronová. Slyšíte to v každé druhé reklamě na kosmetiku. Jedná se o důležitou složku kosmetických krémů a dalších výrobků tohoto druhu. 

Více virů, méně kosmetiky
Jeden z největších světových producentů této látky, česká společnost Contipro, zaznamenala loni, když koronavirus zasáhl Evropu, téměř třicetiprocentní propad. Důvod byl nasnadě. Lidé přestali víc používat vůně, krémy, rtěnky, zkrátka vše, co k životu nezbytně nepotřebují, co však k normálnímu životu patří. Protože se hitem doby stala práce z domova, zapustil v českých domácnostech výrazněji takzvaný pyžamový efekt. Kdo nemusel, a nechtěl, ten si přizpůsobil denní provoz domácím podmínkám. 

Návrat k horšímu

  • Část lidí hodlá vodou a mýdlem i nadále šetřit.
  • Pokud se podmínky v zemi vrátí zcela k normálu, asi pětina lidí z průzkumu agentury Ipsos u stávající „nehygieny“ zůstane.
  • Někteří lidé přiznávají, že do sprchy se v době lockdownů vydali maximálně jednou za týden.

Přibližně o deset procent se snížily od začátku epidemie prodeje dekorativní kosmetiky. O něco lépe na tom byly deodoranty, těch si Češi kupovali „jen“ o sedm procent míň než v běžných časech.

Více se prodávaly krémy na pokožku, lidé si jimi totiž po dezinfekci více chránili ruce.

„Někteří zpohodlněli natolik, že omezili osobní hygienu. Přibližně pět procent Čechů se v době pandemie mylo méně než obvykle,“ rekapituluje Ipsos výsledky průzkumu, jenž mapoval změny denního rytmu a stravovacích návyků od loňského nástupu koronaviru až doteď.

Moraváci se myli mnohem častěji 
Co je na výsledcích nejpřekvapivější, stavidla hygieny nejvíc „zdvihli“ vysokoškolsky vzdělaní lidé a lidé se základním vzděláním. Naopak středoškoláci o sebe dbali. Nejvíce hygienu omezili mladí ve věku 18 až 26 let. „Každý pátý z nich pak přiznal, že koronavirová pandemie měla negativní vliv na jejich osobní hygienu,“ uvádí Ipsos. 

Co vedlo Čechy k tomu, že mýdlo a kartáček na zuby přestaly být jejich nerozlučným průvodcem pandemií? Nejčastěji jsme sváděli neochotu vlézt do sprchy na společenskou izolaci. Z odpovědí je také zřejmé, že většinu hygienických návyků si uchovali spíše obyvatelé Moravy než například lidé z hlavního města. Na každodenní sprchování rezignovalo asi osm procent lidí žijících v Praze, zatímco na Moravě to byla pouhá tři procenta. V případě české části republiky představovali sprchoví lenoši pět procent populace. Za normálních okolností vlezou alespoň jednou denně pod sprchu dvě třetiny lidí.

Nesportuji, nesmrdím
Téměř polovina z více než tisícovky dotazovaných se přiznala, že když ten den stejně neměla v plánu vidět jiné lidi, neměla dostatečnou motivaci se umýt. Třetina pak uvedla jako hlavní důvod ztrátu dřívějšího pravidelného rytmu. Třináct procent lidí se přestalo sprchovat, když omezilo své sportovní aktivity, a tedy i pocení. Každý desátý Čech přiznal, že během home office prostě zlenivěl.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
Témata: Pandemie, kosmetika, Ipsos
zpět na článek