metro.cz

„Na internetu se nejhůře kupují džíny, boty nebo spodní prádlo“

  9:50

Další 2 fotografie v galerii
Stačí si vybrat podle kategorií, značek, velikosti nebo slev. | foto: Glami

Módní vyhledavač Glami v nedávném průzkumu zjistil, že během pandemie si on-line nakupování oblečení oblíbili také muži. Až polovina z nich chce u tohoto typu pořizování nových věcí do šatníku zůstat. Brand manažerka společnosti Kristýna Rakovská ale pro deník Metro nastínila další aktuální trendy.

Jak moc ovlivnila pandemie nakupování módy on-line?
Velmi. Vzhledem k poměrně dlouhé době, kdy byly kamenné prodejny úplně uzavřené, byli nuceni nakoupit on-line i ti, kteří tak buď nikdy nenakoupili, nebo si to tolik neužívali. Z našeho průzkumu Fashion (Re)search vyšlo, že si na pořizování módy na internetu zákazníci zvykli a díky výhodám, které přináší, u něj pětatřicet procent dotázaných dokonce zůstane.

Dají se vypozorovat trendy, co se nejvíce nakupuje on-line a pro co lidé spíš půjdou do kamenného obchodu? Pro boty a kalhoty bych šel já osobně vždy do obchodu, protože on-line mi nikdy žádné nebyly a vždy jsem je musel vracet. Je v tomto rozdíl mezi muži a ženami?
Zmíněný průzkum ukázal, že se on-line nejhůře nakupují džíny, boty a spodní prádlo. Kategorie, které Čechům při on-line nákupech dělají největší problém, jsou ty, u nichž se velikostně můžeme snadno zmýlit a zkoušení je u nich zásadní. Nakupování spodního prádla je výzvou spíše pro ženy, uvedlo to sedmadvacet procent žen oproti sedmi procentům mužů. Pro ně je naopak výzvou objednání košile. Obě skupiny se shodly, že nejtěžší je pořídit na internetu kalhoty, a to až pro polovinu. Boty pak pro více než třetinu lidí.

Jeden z módních řetězců nabídne nově módu přes Košík.cz. Co na tento trend říkáte, může zafungovat nákup, kde si k potravinám naklikám třeba i triko?
Některé menší položky, třeba silonky, ponožky či spodní prádlo, jsou věci, které bych si do košíku u nakupování potravin sama přihodila, pokud bych je nutně potřebovala. Co si ale neumím představit, je, že bych si takto koupila třeba džíny. Z mého pohledu je způsob myšlení u nakupování jídla a oblečení naprosto odlišný.

Některé módní řetězce u nás v posledních letech skončily, jiné se drží s velkou sítí kamenných prodejen. Další značky se dají u nás sehnat naopak pouze on-line. Dá se říct, čím je to dané?
Zde může jít hned o několik možností, ale věřím, že svět módy velmi významně ovlivnili dva velcí on-line hráči, kteří do Česka přišli a zamíchali kartami nejen na síti. Za poslední dva roky vystřelili na vrcholky žebříčků jak v návštěvnosti webů, tak ve spontánní znalosti značky, a to už s trhem módy jednoduše zahýbe. U některých řetězců může jít o nepostačující marketingovou kampaň, nedostatečný zájem ze strany poměrně specifického českého zákazníka nebo nesrozumitelnost e-shopu. V Glami jsme za dobu pandemie zaznamenali velký nárůst obchodů, které do té doby prodávaly jen tradičním způsobem a situace je donutila vytvořit e-shopy. Věřím, že to je cesta, jak se na tomto velmi dynamickém trhu udržet. Bez on-line nabídky zboží a jisté automatizace to již v budoucnu nepůjde. A kdo toto období zaspal, bude ho dohánět jen velmi těžko.

Pozorujete také větší zájem o udržitelnou módu a častější důraz zákazníků na původ a kvalitu oblečení, nebo se vás tento trend primárně netýká?
Z našich dat vyplývá, že zájem o udržitelné materiály a produkty u nás loni vzrostl o 215 procent. V souvislosti s počtem objednávek je zajímavé se podívat také na její průměrnou výši. Ta v Česku roste stabilně, loni byla o deset procent vyšší oproti roku 2019 a po čtyřech měsících letošního roku je aktuálně na hodnotě 885 korun.

Co chystá Glami do budoucna? Ještě širší nabídku či nějaké specializace?
Do budoucna se soustředíme na personalizaci nabídky, abychom s využitím umělé inteligence ještě lépe vybírali módu ušitou na míru každému jednotlivému uživateli. V tomto bychom chtěli být nejlepší na trhu. Zaměřujeme se i na zlepšování funkcí, které mají pro zákazníka velikou hodnotu ve formě úspory času a peněz. Je jím například seznam oblíbených módních kousků, díky němuž uživatelé dostávají upozornění na slevy produktů, jež si přejí, a to z více než tisícovky módních e-shopů, které jsou ke Glami připojeny. Pozornost věnujeme i inspiraci a tvorbě zajímavého obsahu, který usnadní objevování nového zboží, jež odpovídá stylu oblékání uživatele. Sledujeme i oblast s výrobky z druhé ruky. 

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek