Co je hlavní činností vašeho spolku Fakescape?
Učíme žáky a studenty, ale i širokou veřejnost, jak si ověřovat informace nejen na internetu. Důležité je pro nás, aby to byla zábava a aby si účastníci sami ověřování informací vyzkoušeli. Proto mají naše workshopy prvky únikových her.
Co vás vedlo ke vzniku karetní hry Nekrm Kachnu!?
To, že účastníci plní ve workshopech úkoly, jež jsou zasazeny do příběhu, znamená, že jakmile je jednou absolvují, už nemůžou znovu. Proto jsme se rozhodli vytvořit karetní hru, kterou si bude moct kdokoli zahrát kdekoli, kdykoli – a hlavně opakovaně.
Komu je určena?
Pro hráče od 12 let. Mohou si ji zahrát děti ve škole v rámci výuky občanské nauky nebo českého jazyka, ale taky rodiče s dětmi či kamarády. Hráči se vžívají do role novinářů. Plní úkoly, za které pak mohou vydávat články. Aby díky tomu ale získali čtenáře, musí být články bez chyb. Proto je potřeba je nejprve ověřit, kriticky přečíst a odhalit případný nedostatek. Ale pozor, pokud hráč chybu neodhalí, získá čtenáře místo něj dezinformační deník Kachna. Během hry se každý snaží vyhrát, zároveň ale mají všichni společný cíl: nedovolit vyhrát deníku.
Pomáhal vám s vývojem někdo z novinářů?
Přímo v týmu, který hru vymyslel, jsou vystudovaní novináři s praxí v médiích. Součástí balení hry je také vzdělávací brožura, kde jednotlivé pojmy a činnosti vysvětlujeme více v kontextu, a tady nám zkušenostmi přispěli takové novinářské legendy, jako je Daniela Drtinová nebo Robert Záruba.
Testovali jste ji už na studentech nebo rodině?
Ano, hru testujeme neustále na našich nejbližších – rodině, kamarádech, známých. Na konci školního roku jsme ji stihli otestovat také se studenty gymnázia, kteří nám dali skvělou zpětnou vazbu.
Nyní sháníte peníze na tisk a distribuci prostřednictvím crowdfundingové sbírky, proč zrovna takto?
Protože tak může hru podpořit kdokoli a vybrat si za to odměnu, jaká se mu líbí. Mezi odměnami je i samotná hra. Vybrat si ale lze i tričko, plátěnku či plecháček. Jako odměnu za podpoření hry nabízíme také naše workshopy a přednášky na téma mediální gramotnosti, kterých už máme poměrně širokou nabídku. Zároveň vidíme, že nám kampaň pomáhá i zvýšit povědomí o spolku mezi širokou veřejností.