metro.cz

Chuť kupovat by byla, autům na baterky scházejí dobíječky

  10:38
Místo burácivého dunění velkoobjemového osmiválce ticho. Už i benzinové ikony jedou na baterky a výrobci se přizpůsobují. „Ti nahoře“ v Bruselu už mají jasno. Co ale „ti dole“?

Další 2 fotografie v galerii
Problémem elektromobility je malý počet dobijecích stojanů. | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Pražská náplavka minulý týden. Tradiční akce, kde každoročně automobilové značky představují novinky či největší taháky. Účast byla tentokrát skromnější, ale na rozdíl od minulých let nebyl dealer, nebyla firma, která by se obešla bez ukázky vozů, k jejichž „tankování“ je třeba buď vždy, nebo aspoň někdy kabel vedoucí k elektronabíječce nebo zásuvce.

Zákazníci jsou víc eko
„Momentálně připravujeme k dodání deset vozů,“ říká mladý prodejce z velkého autocentra z pražského Spořilova. Uvedený počet se týká jen jediného typu, a to legendárního Mustangu, ovšem ne na benzin, ale čistě na elektřinu.

„Zákazníky oslovila zcela jiná karoserie v porovnání s klasikou, to je jeden z důvodů, proč vůz chtějí a současně jim elektrický pohon vyhovuje a současně jsou i fanoušci moderních technologií,“ dodává prodejce k elektroautu, které si průběžně může na dálku stahovat nejrůznější aktualizace softwaru, kterým je auto nabité. „Ti, kteří vědí, že budou autem jezdit hlavně do práce, pár desítek kilometrů, volí často hybridy,“ doplňuje informace prodejce ze Spořilova. Stále častěji vnímá zmínky klientů o tom, že nákupem poloelektrického či celoelektrického vozu chtějí být ekologičtější.

Bez mapky ani ránu
Mezi nejdůležitější vybavení elektrořidiče patří aktuální informace, kde se nacházejí dobíjecí stanice a stojany a zda na nich právě někdo doplňuje „šťávu“. Může mít buď aplikaci v mobilu, nebo u vyspělejších aut, která jsou stále on-line, mu informace nabízí displej v interiéru. „Život s elektrickým autem je zcela jiný. Než usednete za volant, musíte pečlivě plánovat, kudy vyrazíte, abyste nezůstal bez energie,“ komentuje postoj k současným elektroautům jeden z prodejců značky Kia.

Co se techniky týká, nemá výhradu, dojezdy nejvýkonnějších modelů napříč automobilkami se pohybují už mezi pěti sty a sedmi sty kilometry na jedno nabití. „Bohužel co se týká sítě elektronabíječek, je Česko ještě v pravěku,“ vysvětluje dealer. I když se staví nová přípojná místa, mapa stanic je v porovnání s vyspělejší infrastrukturou v jiných zemích děravá jak cedník. U jeho dealerství se nyní připravuje výstavba rychlodobíjecích stojanů, nabídka elektrických aut se rozšiřuje. Dobíjet se musejí jak předváděcí vozy, tak i auta v servisní hale. Prodejce se ale pere s nedostatečnou kapacitou dodavatele elektřiny. Zatím není ani jisté, jestli po přivedení vyhovujících kabelů bude možné, aby se auta nabíjela na všech plánovaných osmi stojanech, nebo jen na některých, aby nedocházelo k přetížení a nelítaly „pojistky“. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
Témata: Brusel, Spořilov, Kia
zpět na článek