metro.cz

Další 1 fotografie v galerii
ilustrační snímek | foto: Uwe Anspach/dpa

Nedoceněný vitamin D. Češi ho mají málo a spousta z nich o tom ani neví

  15:03
Je to možná překvapivé, ale nedostatek vitaminu D je jedním z důvodů, proč v zimě či na jaře onemocníte chřipkou nebo jinými respiračními onemocněními. Právě v tomto období, kdy se spotřebují zásoby vitaminu D vytvořené díky slunečnímu záření v létě, bývá jeho hladina nejnižší. Zejména v zimních a jarních měsících trpí nedostatkem vitaminu D téměř 50 procent naší populace. Nové poznatky o tomto vitaminu ukazují, že jeho nedostatek může mít vážné důsledky.

Hlavní úlohou vitaminu D je udržování rovnováhy vápníku a fosforu přímým účinkem na střevo, ledviny a kost: zvyšuje vstřebávání vápníku v tenkém střevě a ledvinách, ovlivňuje novotvorbu kosti a její mineralizaci. „Významný nedostatek vitaminu D vede k těžkým poruchám imunity a snížená hladina vitaminu D je spojena s vyšším výskytem virových infektů horních cest dýchacích,“ říká Pavel Těšínský, předseda Česká společnost klinické výživy a intenzivní metabolické péče.

Vitamin D totiž umožňuje správně fungovat, množit se a rychle reagovat na infekci bílým krvinkám a dalším složkám imunity, které tuto obranu zajišťují. „Působí stimulačně na imunitu vrozenou i získanou. Mnoho studií ukazuje i na vyšší výskyt nádorových onemocnění prsou a střeva u lidí s nízkou hladinou tohoto vitaminu, stejně tak na zřetelně vyšší výskyt tzv. autoimunitních onemocnění, kdy se imunita obrací proti vlastním tkáním – příkladem je roztroušená skleróza,“ upřesňuje Petr Podroužek, odborný ředitel EUC Laboratoře.

D2 a D3

  • Vitamin D neboli kalciferol má dvě skupiny – vitamin D2 ergokalciferol, který je rostlinného původu, a D3 – cholekalciferol, jenž je živočišného původu. Vzniká v kůži působením ultrafialového záření, jeho dalším zdrojem je rostlinná a živočišná strava.
  • Denní potřeba vitaminu D je 200–2000 IU (mezinárodních jednotek). Výrazně vyšší přísun je pak doporučován v těhotenství. Typickým projevem nedostatku je osteoporóza, častější zlomeniny, zvláště pak ve vyšším věku.

Přirozeným zdrojem vitaminu D je sluneční záření. Dospělý jedinec je ze slunce schopen získat až 95 procent potřebné denní dávky a pět procent pak z potravin. Proces vytváření tohoto vitaminu však neprobíhá okamžitě při kontaktu se slunečními paprsky – na slunci je třeba strávit určitou dobu. „V létě v denní době lze v plavkách na slunci během 15 až 20 minut získat až 20 000 MJ vitaminu D3. Ohroženou skupinou jsou především senioři s pohybovým deficitem a minimální expozicí slunečnímu záření a podvýživou, protože dalším zdrojem vitaminu D je potrava, především olej z rybích jater, tučné rybí maso a vaječný žloutek,“ doplňuje Pavel Těšínský.

Hodně také záleží na fototypu: světlovlasí jedinci s nízkým fototypem vytvářejí významně více vitaminu D za stejnou dobu než tmavovlasí a lidé s tmavou pletí.

Také opalovací krémy ale sluneční paprsky pohlcují a tvorbu vitaminu D tak ztěžují. 

Komentáře

zpět na článek