metro.cz

Větší foto
Parádní kousek | foto: Metro.cz

Překrásné parní lokomotivy. Je tu mistrná záchrana

  12:28
Byli jsme se podívat v Železničním muzeu v Jaroměři. To letos získalo dvě parní lokomotivy. Jejich opravu jsme si prohlédli zblízka.

 O výtopnu se starají dobrovolníci ve svém volném čase, odměnou je jim dobrý pocit z odvedené práce. „Počátky našich aktivit začaly opravou parních lokomotiv 310.006 Kafemlejnek a 464.008 Bulík,“ popisuje pro deník Metro předseda spolku, který spravuje muzeum, Bohuslav Škoda. Spolek tyto stroje nevlastnil, pouze s nimi pořádal jízdy. „Muzeum jsme ve výtopně otevřeli v roce 1994,“ dodává Škoda.

Deník Metro měl přímo na místě sledovat záchranu dvou parních lokomotiv Štokr – 556.0210 a 556.0304. „Tyto parní lokomotivy patří k tomu nejlepšímu, co československý železniční průmysl vyrobil po druhé světové válce. Jsou to velké nákladní lokomotivy, které měly zvládnout stavební a průmyslový rozvoj socialistické republiky,“ informuje o strojích Škoda. Parní lokomotiva 556.0304 už v Jaroměři stojí a byly na ní zahájeny první práce. Druhý stroj, 556.0210, se ještě nachází v Plzni a probíhají přípravy k jeho převozu. „Předpokládáme, že Štokr bude tažen motorovou lokomotivou a pojede po vlastních kolech. Provádíme opravy ložisek náprav, mazání, museli jsme upravit pružnice,“ popisuje Škoda. Také zde musejí železniční nadšenci opravit spojení lokomotivy s tendrem. Přeprava historického stroje je plánována na leden. Lokomotiva tak bude od příští sezony součástí expozice. Muzeum budete moci navštívit od dubna, momentálně jsou prohlídky možné jen po předchozí domluvě.

Lokomotiva 556.0210 Štokr sloužila v Plzni jako vytápěcí kotel v železničních dílnách. Odtud jej zachránila organizace Iron Monument Club. Členy spolku čeká ještě hodně práce, obě lokomotivy se dochovaly ve značně nekompletním stavu. „Budou umístěny ve venkovní expozici. Předpokládáme obnovu vnějšího nátěru obou Štokrů. Chceme, aby dobře reprezentovaly nejen výtopnu, ale i bohatou historii parních lokomotiv v Československu,“ uzavírá Škoda. 

zpět na článek