metro.cz

Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Proti růstu cen lze bojovat i žigulíkem. Auta ze socialistické éry mohou mít cenu i 200 tisíc

  6:55
Neskloňovanější slovo roku? Možná to letos nebude covid ani očkování. Už od podzimu stále častěji vyslovujeme termín „inflace“.

Úroky i na těch nejvýkonnějších spořicích účtech zaostávají za současným růstem cen až o čtyři procenta. Navíc banky umožňují odložit si na lépe úročené konto jen omezenou částku. Ta se pohybuje přibližně kolem dvou set tisíc korun. Pokud byste proto chtěli úročit milion, znamená to založit si účty aspoň u čtyř nebo pěti bank. A to moc komfortní není.

Pro ty, kteří se nebojí nastudovat složitější investování, nabízejí poradci nejrůznější investice do fondů. Jenže může to být sázka do loterie. Relativně bezpečné zhodnocení představuje umění a další sběratelské předměty. Vyžaduje to ale většinou alespoň slušnou finanční zásobu, a hlavně začít brzo, protože sbírky nabývají hodnotu až po delší době.

Mezi takové tipy patří například bankovky. „A to především československé předválečné a válečné. Slovenská státovka z roku 1945, čili z období samostatného Slovenského státu, se loni vydražila za 1 250 000 korun. Vyvolávací cena přitom byla sto tisíc korun,“ upozorňuje Jindřich Jirásek, ředitel veletrhu Sběratel. Čím méně dochovaných předmětů podobného druhu existuje, tím se šance na zhodnocení v příštích letech zvyšuje.

Jirásek také doporučuje zaměřit se třeba i na starší hodinky. V Česku si pořád drží mezi sběrateli popularitu hodinky značky Prim vyráběné před rokem 1989. „Vybrané předrevoluční modely, po kterých je největší poptávka, se dokonce falšují,“ připomíná Jindřich Jirásek.

Co je teď za 20 tisíc, bude za pár let za 400 tisíc
Zájem nadšenců se soustředí také na zachovalé vozy socialistické produkce. Společnost AAA proto před časem zřídila oddělení zaměřené na výkup a prodej takových vozů. „V letech 2020 až 2021 jsme prodali 50 vozů z kategorie Mototechna Classic,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO a Mototechna. Dvě třetiny prodejů představují socialistické modely jako Škoda 105/120, VAZ-Lada, tedy oblíbené žigulíky, s prodejní cenou do 200 tisíc korun.

„Některé velmi žádané modely, například Škoda Rapid, se už ale prodávaly i za dvojnásobek,“ představuje některou z možných investičních protiinflačních příležitostí v motoristické branži Topol. Byť si některé socialistické retro modely pořizovali lidé spíše pro zábavu v nudném covidovém čase, budou-li se o ně dobře starat, za pár let je se ziskem prodají. „Průměrná cena veterána byla u nás loni 240 tisíc korun,“ dodává Topol. 

Chce to spíš trpělivost

Velmi slušný výtěžek přinesly loni mnohé podílové fondy zaměřené na akcie. Tak hodnotí  dobré možnosti pro boj s inflací Michal Skořepa, ekonom České spořitelny. „Našly se i akciové fondy, které prodělaly nízké desítky procent, nicméně ty výdělečné převažovaly. Loňský rok tak potvrdil, že pokud máme volné peníze, které nebudeme potřebovat minimálně několik let, dává smysl zvažovat jejich umístění právě do fondů s poměrně vysokým podílem akcií,“ radí Skořepa. 

Více než desetiprocentní zhodnocení nad inflací se loni projevilo v mnoha regionech u domů a bytů. Nemusí to trvat v dalších sezonách.

„Jak se dalo předem čekat, snad nejhorší investicí byly firemní dluhopisy. Dlužníci slibovali nereálně vysoké úroky. Několik takových firem během roku oznámilo, že nejsou schopny vyplatit slíbené úroky, mnohdy nedošlo dokonce ani na vrácení původně vložené částky,“ upozorňuje ekonom Skořepa. 

Komentáře

zpět na článek