metro.cz

Na čem staví ruský prezident Putin rétoriku a politický marketing

  13:36
„Prezident Miloš Zeman dlouhodobě papouškoval základní teze ruské propagandy,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, jejíž specializací je strategická komunikace a propaganda. Pro deník Metro se vyjádřila k politickému marketingu ruského prezidenta. Proč používá na adresu ukrajinského vedení například výrazy „narkomani“ a další drsná slova?
Denisa Hejlová upozorňuje na dlouhodobé působení ruské propagandy u nás. | foto: Archiv Denisy Hejlové

Putin výrazně zostřil slovník, zařadil do něj nejen fašisty, říká, že je třeba zničit narkomany, kteří vedou Ukrajinu. Na jaké posluchače a čtenáře míří?
Je velký rozdíl v tom, jak jeho výroky vnímají lidé, kteří nemají přístup k jiným informačním kanálům. Protože všechna prokremelská média, nástroje státní propagandy, opakují pořád to samé. Ale už i v Rusku někteří lidé, kteří mají přístup k jiným informačním zdrojům, začínají pochybovat o tom, je-li reálné to, co jim říkají, protože ty lži jsou příliš vzdálené od reality.

Rusové, kteří hledají jiné zdroje, potvrzují, že například na Facebooku se jim nezobrazují některé informace, fotografie a další zdroje. A že ne všichni se dostanou ke všem zprávám. Oficiální média tahají za delší konec provazu?
Je to tak. V každé takové situaci ale každý, kdo má nějaké povědomí o historii, ví, že když útočící strana přizná, že má nějaké ztráty a nějaké oběti, tak je potřeba to několikrát vynásobit. Že její ztráty jsou mnohem větší. Žádná z útočících stran, v tomto případě Rusko, to nikdy nechce přiznat. Selhaly tu ale také velké digitální společnosti, zejména skupina Meta, kam patří Facebook, Instagram a WhatsApp, a Alphabet, který spadá pod Google. Jejich postup je směšný, Facebook odstranil kolem čtyřiceti účtů a Google nabídl dva miliony dolarů v reklamě. Přitom by bylo jednoduché například jejich prostřednictvím zobrazit objektivní zprávy z bojiště. Mnozí Rusové mají mezi vojáky své příbuzné a netuší, na čem se podílejí, protože mají k dispozici jen státní propagandu. Myslí si, že jedou osvobozovat, a oni místo toho vraždí civilisty. Bojuje se tu také o to, co si myslí obyčejní Rusové.

Vidíte nějakou paralelu v historii k osobě Vladimira Putina? Hitler, Chruščov, Kim Ir-sen? Že Putin má možná odlišný slovník daný dobou, ale současně je stejně agresivní jako ti, které jsem zmiňoval? Že si říkáme, že tomu teď přece už nikdo neuvěří?
Základní pravidla propagandy jsou pořád stejná. Vybudujete vlastní ideologii a vybudujete její jazyk. A ten jazyk stále opakujete. Putin válečné agresi říká osvobození a opakuje to neustále. Zcela obrací situaci naruby. Opakuje to stále a stále. To jsou pravidla pro tento typ propagandy.

Oficiální ruské zpravodajské weby, například Segodňa.ru, používají právě výrazy jako narkomani, fašisté a podobně na adresu Ukrajiny. Používají to, co říká Putin, nebo od nich Putin tento slovník přejímá? Ptám se proto, že když to píše web, tak se nedivím, ale když na tuto úroveň přejde vrcholný představitel Ruska…
Internet to bere od politika, ne naopak. Součástí propagandy je zajistit maximum všech možných zdrojů, aby se to stejné sdělení šířilo k jejich vlastním lidem. Ale i do zahraničí. Na tom Rusko pracovalo a pracuje už dlouho. Více než deset let. Týkalo se to nejen webů, které působily také u nás. Bylo to také působení na zahraničí, na zahraniční politiky, bylo to budování vztahů. U nás to bylo zejména budování vztahů s prezidentem Milošem Zemanem a okruhem lidí kolem něj, kteří podporovali Rusko. Nebo také zpochybňovali roli Západu, roli Evropské unie. Kladli důraz na to, že jsou dvě strany sporu.

Překvapuje vás, že taková politická rétorika, která sem míří z východu, nachází ohlas zřejmě ne u zcela malé skupiny lidí v Česku?
Určitě mě to nepřekvapuje. Ruské informační a vlivové operace na území České republiky byly velice významné, silné a také dlouhodobé. Naposledy se hodně projevily kolem kauzy Vrbětice. Co mě těší, je to, že poměrně hodně lidí je schopno veřejně přiznat – věřil jsem tomu a mýlil jsem se. Teď jsem zrovna něco takového četla na jednom našem zpravodajském portálu. Koneckonců to řekl i prezident Zeman.

Zmiňujete Miloše Zemana. On v minulosti také používal výrazy hodící se spíše do hospody čtvrté cenové skupiny. Na podobný slovník najel i ruský prezident. Je v tom snaha naklonit si tu část společnosti, která je nedostatečně informovaná a snadno zmanipulovatelná?
Zeman dlouhodobě papouškoval základní teze ruské propagandy. Jedním z hlavních cílů ruské propagandy směrem na západ bylo znejistit, co je pravda a co je lež. To je složitá a dlouhodobá operace, trvá dlouho a Rusové se o to snažili hodně dlouho a na různých úrovních. Nejen na politické úrovni, viděli jsme to i na příkladu očkování. Znejistit lidi v tom, že si řeknou, že je to vlastně realita, že na každém šprochu je pravdy trochu. Díky konfliktu, který nyní probíhá, teď lidé hledají skutečnou pravdu a jednoznačně odmítají lži. Prohlédli, co je lež a co je pravda. Co ještě ale trvá a v čem se lidé, kteří politiku tak dopodrobna nesledují, mýlí a co se stále drží i v české populaci, je tvrzení, že se jedná o boj Ameriky s Ruskem. Tady je potřeba říct, že to je naprostá lež a je to jeden z hlavních příběhů ruské propagandy.

Putinovy ideje v Česku

  • S příchodem Miloše Zemana na Hrad zesílila v Česku ruská propaganda.
  • Zemanův přítel a poradce Martin Nejedlý, který má silné vazby na Rusko a Kreml, vlastnil diplomatický pas, aniž byl na Hradě zaměstnán. Na krytu svého mobilu se dokonce chlubil fotografií s Putinovým portrétem.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek