metro.cz

Objednej a čekej. Pamětníci oživili vzpomínky na fronty

  5:31
„Nemáme. Zeptejte se příští měsíc. Nebo raději ještě později.“ Že jste tuhle větu už desítky let neslyšeli? Teď je to v obchodech docela běžná odpověď. Hlavně tam, kde nabízejí cokoli, co obsahuje čipy...

Další 1 fotografie v galerii
Berte, co je, nebo čekejte. Zákazníci se musí obrnit trpělivostí. | foto: MAFRAMAFRA

Automobilky mají problémy s komponenty pro dokončovaná auta. Covidová krize nové vozy odstavila na dlouhé měsíce. Zákazníci si už zvykli, že chtějí-li vůz podle individuálního přání, mohou čekat na plechového miláčka klidně rok i víc. Válka na Ukrajině teď zase narušila výrobu elektroaut třeba v mladoboleslavské Škodě. Ukrajinský závod na kabelové svazky stojí a s ním i výroba tří modelů škodovek včetně plně elektrického Enyaqu.

Myčka? Objednávky z října ještě nedorazily
Stíny starých časů se vracejí. Generace narozená po roce 1989 si už nedokáže představit, že by o vytouženém zboží mohla jen snít nebo že by slyšela, že něco není. Navykli jsme si, že to, co si vybereme přímo v obchodě nebo co si objednáme přes internet, dorazí za pár hodin, maximálně v řádu dnů až k našim dveřím. Zvykejme si na nové staré časy. Na fronty a pořadníky, byť jen virtuální, a na to, že nám možná pomohou známosti s prodavači.

V druhé polovině loňského roku mnoho prodejců u nás signalizovalo, že covidová logistická krize zasáhla především velké domácí spotřebiče. Do výrobních továren v Evropě proudilo nejen málo elektronických součástek, zpožďovaly se i zásilky plechů a plastů a dalších komponentů. Hlavně těch, které produkuje Čína.

„Dodávky nového zboží přicházejí s velkým zpožděním, dokonce až ročním, a na českém trhu tak dochází k výpadkům některých konkrétních modelů zboží,“ uvedl koncem léta pro Lidovky.cz Jan Pospíšil, obchodní ředitel společnosti HP Tronic, pod niž spadá značka Datart. Zákazníky mohli loni uspokojovat především dostatečnými zásobami již nakoupených kusů.

Kdo se ale těšil, že s koncem virové pandemie opět nastane hojnost, ten se zmýlil. Karty nyní zamíchala válka. Nekonečné lhůty, které panovaly loni na podzim, se nyní přelily do letošního jara. Kdo zařizuje novou domácnost či renovuje starou nebo komu dosloužil některý ze spotřebičů, nemá vždy na výběr. Lidé musí v mnoha případech brát to, co je na skladě, co je vystavené přímo v prodejně. Nedostatek praček, myček nádobí nebo ledniček či chytřejších sporáků a pečicích trub je napříč značkami.

Není nic neobvyklého, že v prodejnách vyslechnete jako zákazník reálné vylíčení situace. Zvláště pokud toužíte po některých konkrétních značkách nebo typech domácích spotřebičů. „Tak jestli chcete zrovna tuhle myčku, mám tu záznamy ještě od září a října, dodání možná v dubnu, ale za to ruku do ohně nedám. Jestli si ji objednáte teď, tak je možné, že se na vás dostane až na podzim,“ vysvětluje prodavač v jednom z pražských obchodů s elektronikou zákaznici.

Obrázek o tom, co se dá reálně koupit ihned, poskytují webové stránky internetových obchodů nebo i těch, které mají síť kamenných prodejen. U konkrétního spotřebiče je obvykle poznámka typu „termín upřesníme“ či „na cestě“. Na upřesnění o vybraném spotřebiči ale může zákazník čekat týdny, spíš však měsíce. „Přístroj může dorazit za tři dny, ale i za týden nebo dva či měsíc. Co já vím, kvůli nedostatku čipů či jiných dílů někteří vyrábějí jen dva tři dny v týdnu,“ popisuje situaci asistent v obchodním centru.

Nakupujte zboží z výlohy a berte, co zrovna je
Už před rokem 1989 mívaly některé obchody zboží sice vystavené ve výloze, ale už nebylo v prodejně. Kdo se znal s vedoucím, měl šanci, že mu prodají spotřebič, ale i jízdní kolo nebo kabát z výlohy. Doba starých časů nedostatkového sortimentu se vrací.

„Můžeme vám nabídnout to, co vidíte v prodejně,“ říká asistentka prodeje v jednom z obchodů prodejce domácích potřeb. U těch typů, které nejsou vystaveny, doporučuje ale pečlivě prostudovat jejich dostupnost. Některé značky nejsou k mání téměř v celém sortimentu, jiné mají problém s dodáním pouze u několika konkrétních provedení.

„Na podzim nám dosloužila myčka. Objednal jsem si novou, ale po dvou měsících čekání jsem to zrušil a raději koupil od jiného výrobce,“ svěřuje se další ze zákazníků. Teď potřebuje pračku, rozhodl se pro prémiovou Miele. „Termín dodání je ale zcela nejistý. Na zákaznické lince mi poradili, že čekací lhůty jsou dlouhé, ale mám to zkusit u jiných prodejců, kam také dodávají, jestli nemají něco přímo na prodejně,“ popisuje týž zákazník anabázi.

Jenže ze specializovaného koutku německé značky v jednom z řetězců si objednat nemohl. Vystavené přístroje jsou jen na předvádění, ne na prodej. Prodaný kus by prý nebylo možné doplnit, zůstalo by prázdné místo a vypadalo by to divně.

Přesouvají skladové zásoby pryč z Ukrajiny a Ruska
Bez problémů nebo alespoň bez výrazných potíží jsou v internetovém obchodě Alza. „Aktuálně nepociťujeme zásadní potíže s globální dostupností velkých domácích spotřebičů,“ uvedla pro deník Metro Daniela Chovancová, mluvčí e-shopu. Omezenější výběr mohou podle ní zákazníci Alzy pocítit maximálně u konkrétních specifikací vybraných modelů, ale za poslední období se dostupnost zboží výrazně zlepšila.

„Se situací na Ukrajině souvisí pouze sortiment úzkých praček několika výrobců, kteří je vyráběli v Rusku. Okamžitě to vyřešili přesunutím skladové zásoby a výroby do Evropy,“ dodává mluvčí Chovancová.

Pořadníky

  • Čekání na vytoužený výrobek bylo kdysi společné všem státům sovětského bloku.
  • Naposledy jsme nocovali ve frontách koncem 80. let 20. století kvůli nedostatkové Škodě Favorit.
  • Na automobilový bakelitový zázrak NDR, trabant, se u našich severních sousedů čekalo před rokem 1989 až deset let.
  • Už tři roky se potýká především evropský automobilový průmysl s nedostatkem nejrůznějších náhradních dílů, hlavně čipů. Může za to pandemie, požár v jednom z japonských závodů na čipy, nyní i válečný konflikt na východě Evropy.
  • Přibližně tolik 38 závodů na Ukrajině, kde pracuje asi 60 tisíc zaměstnanců, zásobovalo ještě před válkou evropské automobilky náhradními díly. Problémy s dodávkami ale mají už i japonské značky.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek