metro.cz

Šestnáct tisíc za příživníka ročně. Průzkum ukázal, kolik lidí sdílí svá hesla na VOD službách

  6:43
Máte heslo na Netflix? A mohla bych ho vidět? Takhle by nejspíš zněla kultovní věta z filmu Kulový blesk, kdyby se točilo dneska.

Další 3 fotografie v galerii
Red Notice je typické filmové spotřební zboží. | foto: NETFLIX

Podle nového průzkumu sdílení hesel společnosti Beyond Identity to totiž vypadá, že uživatelé sdílejí svá hesla v případě internetových televizí jako diví. Někdy tak škodí sobě a své kapse, jindy pouze konkrétní platformě a jejím potenciálním ziskům.

Půjčené heslo
Společnost se v průzkumu, který provedla mezi tisícem Američanů, zaměřila na to, zda své účty sdílí s někým dalším. Jak informoval například kulturně zpravodajský web Advanced Television, začátek průzkumu se zaměřoval především na otázky typu, jaké streamovací služby si uživatelé platí a u kterých z nich půjčují dalším lidem své heslo. Nejvíce takzvaných příživníků má dosud nejúspěšnější a největší streamovací platforma Netflix. Plných 84 procent uživatelů této internetové televize uvedlo, že sdílí účet alespoň s jedním člověkem.

Sdílení streamovacích služeb se liší podle cílové skupiny konkrétní služby. Zatímco u Disney+, která dorazí do Česka přesně 14. června, je typické sdílení v rodinném kruhu, v případě u nás nedávno spuštěné platformy HBO Max se účty sdílí převážně mezi kamarády. Podle Advanced Television za to může fakt, že obsah HBO cílí na dospělé publikum, respektive poučené náročnější diváky.

Bez vědomí
Zajímavostí také je, že Netflix okrádají lidé hlavně ze strachu říct někomu ne. Téměř polovina uživatelů, tedy 46 procent, se také přiznala, že někdo šířil jejich heslo bez jejich vědomí. Dalším 31 procentům dokonce někdo změnil heslo, aniž by o tom věděli. Někteří uživatelé totiž hesla sdílejí s cizími lidmi.

Firma Beyond Identity se zaměřila i na otázku rozdělení nákladů. S příživníky si rozděluje platby na polovinu pouze 19 procent lidí. Stejné procento uživatelů uvedlo, že by bylo schopno říct si o peníze za sdílení svého hesla. 48 procent uživatelů má totiž příživníky pod jednou střechou, což pravděpodobné znamená, že konzumují obsah společně. Zbytek „cvaká“ vše ze svého.

672 dolarů za příživníka
Nejosvědčenějším a také nejčastěji voleným způsobem, jak se nechtěných příživníků zbavit, je celkem pochopitelně změna hesla. Dvacet čtyři procent lidí to tak dle průzkumu udělalo. Zajímavostí je, že 30 procent příživníků by následně uživatele požádalo o nové heslo.

Pandemie nejen v Americe způsobila, že se VOD služby typu Netflix staly populárními. Každý Američan v průměru utratí za streamovací služby 56 dolarů ročně, tedy zhruba 1300 korun. Streamovací služby tak podle Advanced Television každý rok ztratí na jednom příživníkovi 672 dolarů, tedy zhruba 16 tisíc korun. Není se tak čemu divit, když se Netflix snaží proti těmto uživatelům bojovat. Netflix samozřejmě o tom, že jeho pravidla uživatelé po celém světě obcházejí, ví již velmi dlouho. 

Podle mluvčí jeho českého zastoupení Veroniky Schieblové, kterou deník Metro oslovil loni, se však k tématu nehodlá výhledově oficiálně vyjadřovat. Kartami zamíchá jistě i fakt, že se mohou zájemci nyní nově předregistrovat k předplatnému Disney+ .

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek