metro.cz

Letní cider se může hrubě nevyplatit. Tolerance alkoholu za volantem je zrádná

  11:26
Jak se chovám doma, tak se budu chovat i tam. Tento přístup k pobytu u moře, v Alpách či jinde v Evropě nebo ve světě se už leckterému Čechovi nevyplatil. Pro naše zvykové chování nemají všude pochopení. Než nastoupíte do auta nebo do letadla směr cizina, věnujte kromě starostí, zda budou pláže písčité, nebo oblázkové a kolik stojí pivo, i čas tomu, abyste prostudovali, co byste venku rozhodně dělat neměli.
Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obzvláště pozorní byste měli být, pokud vyrážíte na cesty vlastním vozem. „Sláva, mámo, klidně si můžu dát k obědu pivko!“ Nadšení, které vás popadne, když zjistíte, že v té či oné zemi můžete usednout za řízení i pod „mírným vlivem“, může velice rychle zchladit policie, když se jako řidič stanete účastníkem dopravní nehody. „Jakmile se bourá, je alkohol automaticky přičten řidiči k tíži, a to i v případě, že nehodu prokazatelně nezavinil. Výklad je, že kdyby byl šofér zcela střízlivý, mohl reagovat rychleji a srážce zabránit,“ upozorňuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Jiný kraj, jiný mrav

  • Jedno pivo v Chorvatsku policie promine. Neplatí to ale pro řidiče do 24 let. Ti mají toleranci nulovou.
  • V Polsku tolerují 0,2 promile, ve Velké Británii až 0,8 promile alkoholu v krvi.
  • Při trempování na Slovensku dejte pozor, abyste na sobě neměli maskáče, jaké používá slovenská armáda. Může vás to stát až 500 eur.
  • Oblíbený český vztyčený prostředníček úřední osobě nebo policistovi vyjde v Německu na čtyři tisíce eur.

Protože průměrná kompenzace za nehodu se blíží k milionu korun, může se letní cider hrubě nevyplatit. A nespoléhejte se na pojišťovnu. Na alkohol se nepojišťuje, navíc můžete počítat s citelným krácením vyplacených peněz. „Prakticky všechny druhy pojistek, jako je pojištění vozidel, životní pojištění, ale i cestovní pojištění, mají alkohol ve výlukách. To znamená, že pokud se prokáže vliv alkoholu na vzniklou škodu, může pojišťovna pojistné plnění krátit,“ upozorňuje Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Evropská unie sice sjednotila celou řadu záležitostí, řešení odškodnění k nim ale nepatří. Po nehodě se tak otázka kompenzace řeší podle pravidel země, kde k bouračce došlo.

„V oblasti kompenzací a postupu pojišťoven je poměrně široký prostor pro různé kličky, jimž laik nerozumí ani v Česku, natož když se k tomu přidá legislativa jiného státu a jazyková bariéra,“ radí Beck. Odborníci na pojištění doporučují kontaktovat experty, kteří mají znalost práva a pomohou se zorientovat. Zásadní je například otázka promlčecích lhůt, jež se stát od státu v Evropě i jinde liší.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek