metro.cz

Lokální farmy budou za pár let velký trend, říká ředitel firmy GreenTech

  20:24
Pěstují zeleninu uvnitř. Dmitrij Lipovskij, ředitel a zakladatel firmy GreeenTech, přibližuje, co jejich firma nabízí v rámci indoor farem a pěstíren a kam se chce posunout.
Dmitrij Lipovskij z firmy GreenTech | foto: GreenTechMetro.cz

Jak jste se dostali na EXPO do Dubaje a čím vaše firma zaujala manažery globálního hotelového řetězce?
Už od roku 2017 jsem sledoval dění kolem EXPO a velice mě tato akce zajímala. Už jenom to, že se vystavěla úplně nová část města a celková infrastruktura – dálnice, metro, obytná zóna či restaurace. V únoru 2020 jsem vyrazil na dovolenou právě do Dubaje, kde jsem měl šanci se potkat s vedením Českého pavilonu a vidět výstavbu EXPO a samotného Czech Spring pavilonu. Tehdy mi bylo vysvětleno, že se území EXPO rozdělí na tři části a Český pavilon se bude nacházet v zóně udržitelnosti. V ten moment jsem neváhal a nabídl jim naši indoor farmu Urbanio, která úspěšně fungovala po celou dobu EXPO 2020. A troufám si říct, že naše farma byla takovým potvrzením fungujícího konceptu, proto se nám povedlo podepsat pilotní komerční projekt právě v globálním řetězci Radisson Blu v Dubaji.

Bude se spolupráce posouvat do dalších hotelů na Blízkém východě či jinde?
V rámci Radisson Blu určitě máme v plánu přidat několik hotelů v Dubaji a pak expandovat v rámci poloostrova – Katar, Omán, Bahrajn a na závěr Saúdská Arábie.

V Česku jste zatím pouze na Manifesto Marketu v Praze. Jak jste s působností zde spokojeni?
V Manifestu jsme představili naši kontejnerovou farmu GreeenBox. V říjnu to bude rok, co běží na plné obrátky, a již jsme stihli vypěstovat několik tun listové zeleniny, kterou jsme dál distribuovali v rámci Prahy. Manifesto je zajímavý koncept v centru Prahy a myslím si, že nebylo lepší místo, kde představit naši kontejnerovou technologii než v kontejnerovém gastro městečku.

Je v dohledu další místo, kde si zákazníci koupí čerstvé potraviny z vašich indoor pěstíren?
Ano, na podzim máme hodně instalací, jednu z nich zákazníci naleznou v rámci nákupního centra Westfield Chodov, a to už v první půlce září. Dále budeme instalovat naše indoor farmy Urbanio do kanceláří mezinárodních firem, jako je například Veolia nebo Siemens, ale to jsou spíš privátní zakázky.

Proč by si vaši pěstírnu měli koupit další restaurace, hotely nebo majitelé velkých kancelářských budov?
Každý ze jmenovaných zákaznických segmentů bude mít asi trochu jiný důvod si naši farmu pořídit. Hotely a restaurace s pořízením dostávají klíč, jak vypěstovat lokální plodiny, které prvotřídně chutnají a mají vysokou nutriční hodnotu. Také jde o marketingový tah a svým způsobem zážitek pro zákazníka. U velkých globálních společností jde převážně o zelený benefit a takzvaný well-being pro zaměstnance. Aktuálně je to velké téma, protože firmy neustále zápasí s přesvědčením o návratu lidí zpět do kanceláře. Ale na konci všeho je vypěstovaná kvalitní plodina udržitelným způsobem bez umělých hnojiv a jiných chemických látek.

Co vás vedlo začít podnikat v tomto oboru?
Mám technologické základy a vždy jsem se zajímal o technologie, které napomůžou k šetrnějšímu hospodaření. Proto jsem v roce 2020 založil společnost GreeenTech, ve které neustále pracujeme na vývoji a vylepšení našich farem. Většinu procesů a výroby si děláme sami – a to mě na tom baví ještě více, že výsledek přichází velice operativně. Mimo jiné věřím, že lokální „komunitní“ farmy budou na konci této dekády velký trend a s ohledem na současné dění ve světě možná jediný zdroj čerstvých plodin, které pokryjí lokální kapacitu trhu.

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek