metro.cz

Další 4 fotografie v galerii
Že se vám to občas plete? Motoristé i jezdci na bicyklech nemají vždy jasno, jaká pravidla o odstupu kde platí. Pokud jede kolo ve vyhrazeném jízdním pruhu, odstup 1,5 metru pro auto neplatí. | foto: Ivan KrejsaMAFRA

Jeden a půl metru aut od kol zůstává, odpůrci žádají změkčení

  12:26
Jen jsme si zvykli na EET, tak se s ní rozloučíme. Když začalo platit nařízení o odstupu aut od cyklistů, chystalo se už jeho omezení.

Česko zaspalo. Jak upozorňuje dopravní expert Roman Budský, dřívější šéf BESIP, stávající zákon o silničním provozu nereflektuje mnohé proměny současné mobility. Spíše než dopředu myslí čeští zákonodárci dozadu, se zpožděním a ještě ne dostatečně.

„Je nutné s dostatečným předstihem reagovat na nově se rodící trendy, jako je například masové využívání jízdních kol, koloběžek a jejich elektrifikovaných verzí,“ upozorňuje Budský, který působí jako předseda expertní rady Platformy VIZE 0.

Předjíždění v lese
Novela, která zavedla jedenapůlmetrový odstup aut při předjíždění cyklistů, se stala už v prvních měsících tohoto roku předmětem snah způsobujících její zmírnění. Samotné ministerstvo dopravy uvažovalo o tom, že by zákonem udávaný stopadesáticentimetrový odstup neplatil, pokud by auto snížilo při předjíždění kola rychlost na třicet kilometrů v hodině. Jedním z argumentů pro zmírnění předpisu bylo, aby auta mohla cyklisty zákonně předjíždět například na úzkých cestách, třeba v lese. Resort také navrhoval nižší pokuty a méně odebraných bodů. Nakonec úřad vedený ministrem Martinem Kupkou návrh na úpravu sám stáhl. Mimo jiné i proto, že se sešlo příliš mnoho připomínek a jejich posouzení by v současnosti zabralo moc času. Neznamená to ale, že se o úpravu zákona resort dopravy už nikdy nepokusí.

Vrátili bychom se do předminulého století
Proti změkčení pravidla se také veřejně postavila více než stovka známých tváří, což ministerstvo dopravy také muselo vzít v úvahu. Najdeme mezi nimi youtubera Kovyho, běžkyni na lyžích Kateřinu Neumannovou i bývalou předsedkyni Akademie věd Helenu Illnerovou.

„Zrušení pravidla by de facto řeklo, že ohleduplnost je zbytečná a cyklista na veřejné komunikace nepatří. S ohledem na naši ekologickou situaci je to myšlenka patřící do minulého či předminulého století,“ argumentoval Štěpán Kubišta, ředitel známého pražského kulturního centra Jatka78.

Srážky, kdy je příčinou nevhodné předjíždění cyklisty, tvoří přibližně deset procent nehod mezi motoristy a jezdci na bicyklech.

Evropské odstupy

  • Německo, Francie nebo Španělsko. To jsou další evropské země, kde mají auta zákonně stanovený odstup od cyklistů.
  • Ve Velké Británii se snaží odstup aut zavést nejen pro ochranu cyklistů, ale i jezdců na koních.
  • V Německu platí odstup 1,5 metru ve městě, mimo město dokonce 2 metry.
  • Během své platnosti se novela zákona s tímto pravidlem dočkala ocenění jako Absurdita roku, která byla silnější než elektronická evidence tržeb, případně zákaz zaměstnávání manželky manželem ve firmě.

Komentáře

zpět na článek