metro.cz

Větší foto
Pivovarníci narazili. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Hubnutí balených potravin nabírá v krizi opět na tempu. Pivovarníci narazili

  18:02
Zákazník kroutí hlavou nad tím, jak se mu smršťují některé potraviny. „Vedou“ čokoládové tyčinky nebo rostlinný tuk.

Když v devadesátkách vtrhly na pulty obchodů světoznámé potraviny, brali lidé ikonické značky útokem.

Od té doby se ale původní gramáž většiny z oblíbených pochutin zmenšovala. Třeba tyčinka Mars mívala v 80. letech standardně 62,5 gramu. V posledních patnácti letech zhubla nejdřív na 58 gramů, posléze až na 51 gramů. Výrobce to zdůvodnil bojem proti obezitě. Připomínal, že nemusel zdražovat. Ceny nejen těchto sladkostí se ale postupem času i tak zvýšily.

Perla pod přísným drobnohledem čtenářů
Zmenšování potravin zaznamenávají spotřebitelé nejdříve u zboží, které kupují pravidelně. Jednou z posledních obětí smršťování je oblíbený rostlinný tuk Perla. Ještě na jaře a počátkem léta se dala pořídit v kelímku s označením 500 gramů. Na sklonku léta vypadá obal v podstatě stejně, ale označení hmotnosti se snížilo o padesát gramů na 450 gramů.

Zmenšení neušlo ani našim čtenářům. „Rostlinné máslo Perla. Nižší hmotnost, vyšší cena,“ píše Lucie Urbánková, čtenářka deníku Metro. Redukce o padesát gramů neušla ani bystrému zraku dalšímu z čtenářů. „Děje se to ale běžně u mnoha výrobků už dlouho. Zejména u cukrovinek a balených dezertů,“ upozorňuje David Ondrejkovič.

Na hubnutí potravin prodávaných za stejnou nebo i vyšší cenu se už několik let zaměřuje Petr Novák ze serveru Skrblík.cz. Vývoj hmotností pravidelně aktualizuje, i když přiznává, že není snadné změny zaznamenávat. „Zmenšování balení sleduji dlouhodobě od června 2016, článek je průběžně aktualizován. Výrobci o zmenšování balení z logiky věci obvykle sami neinformují, proto bývá složité určit přesný měsíc, kdy se menší balení dostalo do prodeje. Přesto se snažím uvádět alespoň orientační údaj,“ upozorňuje Petr Novák.

A co takový rohlík? Má tu správnou míru?
Mezi nejokatějšími případy uvádí například tyčinky Deli. „Před lety mívala XXL varianta čokoládové tyčinky 53 gramů, kolem roku 2014 se gramáž snížila na 46 gramů. Koncem roku 2018 se v obchodech objevila balení o hmotnosti 35 gramů,“ popisuje Novák ve svém článku.

Spotřebitelé jsou na podobné praktiky hákliví. Nebo je dokonce štvou. Někteří nemají jistotu ani u jiných, nebalených potravin. „Začínám vážně pochybovat o váze 43 gramů u těch nejobyčejnějších rohlíků,“ vzkazuje do světa čtenář Marek Mahdal.

Některé nápisy na zmenšených baleních vyvolávají minimálně úsměv. Například jeden z výrobců rostlinného tuku doplnil váhu 400 gramů ještě údajem, že se jedná o obsah 40 x 10 gramů.

Pivovarníci narazili na odpor konzumentů
V ne tak dávné minulosti se pokusily o úpravu obsahu i některé pivovary. Vyplývá to i z dlouhodobých sledování serveru Skrblík.cz. Například severočeský Březňák najel v létě 2016 na čtyřsetmililitrovou plechovku. V téže sezoně reagoval podobně také pivovar v Krušovicích. Stejně tak moravské Starobrno. Brněnský výrobce na čas také zredukoval jedenapůllitrovou plastovou lahev na 1,44 litru. Loni se o zhubnutí plechovek pokusil světoznámý Heineken. Také on nabídl pití o objemu 400 mililitrů.

U spotřebitelů pivovary tvrdě narazily, a tak se po nějakém čase zase, a bez velkého humbuku, vrátily k osvědčeným mírám. Některé odůvodnily návrat k původnímu obsahu problémy u výrobců obalu. Každopádně přišly na to, že spotřebitel skousne spíš zdražení než úbytek obsahu.

S receptem, jak vydělat s menším obsahem nápojové sklenice stejné nebo větší peníze, ale přišly už dávno české restaurace. Zavedly totiž nové míry piva, například šnyt či hladinka, případně ryska na sklenici už nemá 0,5 litru, ale třeba jen 0,47 litru. Tuto redukci objemu přijali pivaři smířlivěji.

Nabídková „dieta“

  • Vedle inflace a deflace vznikl nový termín pro „hubnutí“ poživatin: „shrinkflation“ (česky „smrskflace“).
  • Už na přelomu tisíciletí zavedli výrobci pracích prášků menší balení s tím, že se zvýšila účinnost prostředků.
  • Také zahraniční zájezdy ve světě i u nás už nebývají na dva týdny nebo 11 dní. Nejčastěji se nyní létá na sedm nocí a osm dní. Pro bližší přímořské destinace, kam se lze dopravit případně i autem, se jedná o 4 až 6 dní.

Komentáře

zpět na článek