Chytrá zábava, či urážka?
Scenárista Petr Jarchovský přitom avizoval chytrou zábavu, osobní výpověď i aktuální obraz moderní městské společnosti. Podle svých slov se snažil kombinovat britskou detektivní školu s univerzitním románem. A také láskou k tvorbě Woodyho Allena. Deník Metro se s prosbou o rozbor děje seriálu obrátil na neziskovou organizaci Gender Studies, která si klade za cíl informovat, konzultovat a vzdělávat v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti.
„Pro hodnocení série Pozadí událostí je důležité, v jakém kontextu vznikla a byla publikována. Česká televize tento seriál uvedla v době, kdy se po dlouhých letech mlčení téma sexuálního a genderově podmíněného násilí na vysokých školách dostalo do širšího povědomí veřejnosti. Ať už se jednalo o kauzu poslance Feriho, nebo veřejný protest na pražských uměleckých vysokých školách,“ říká pro deník Metro Johana Jonáková z Gender Studies.
S ní souhlasí i kolegyně Agáta Hrdličková. „Jedná se přitom o extrémně citlivé téma. Vedení univerzit, akademické senáty i etické komise nestíhají reagovat na podněty, které se k nim dostávají od obětí takového jednání. Oběti často zastupují studentské iniciativy, kvůli oprávněnému strachu obětí, že jejich upozorňování na páchané násilí bude znamenat zhoršení jejich šancí na úspěšné dokončení studia. Studentské iniciativy přitom často spíše suplují funkci, kterou by univerzity měly řešit systémově,“ dodává pro Metro Hrdličková.
Intimní vztahy
Důležité je se podle Jonákové a Hrdličkové podívat na podstatu intimních vztahů mezi studujícími a vyučujícími. Často používaný argument, že se jedná o dospělé lidi, ať si spolu chodí, jak chtějí, podle nich neobstojí.
„Intimní vztahy mezi vyučujícími a studujícími jsou totiž z podstaty mocensky nevyrovnané, nejde o rovnocenné partnerství. Vyučující je ten/ta, který studující/ho zkouší, rozhoduje o výši stipendia a podobně. Přesně jak se to děje v citované sérii,“ míní Jonáková. Hřebejk podle ní vykresluje partnerství vyučujícího a studentky, kterou nejen hodnotí, ale také určuje výši jejího stipendia, jako klidný, láskyplný a akademicky plodný vztah, jehož jediné nebezpečí je nová děkanka.
„Ta zastává stanoviska, která jsou sice v naprostém souladu s normami vyspělých světových univerzit, ale v Pozadí událostí vystupuje jako radikálka, se kterou není možné navázat plodnou diskusi,“ doplňuje Jonáková.
Nadsázka?
Série působí podle zástupkyň Gender Studies jako výsměch snahám o nastavování bezpečného prostředí na českých univerzitách. Ačkoli tvůrci odmítají, že karikují skandály minulých let na uměleckých fakultách, není podle nich možné, že by vyobrazené podobnosti byly čistě náhodné.
„Samozřejmě chápeme, jak funguje nadsázka a humor v umělecké tvorbě, ale zesměšňovat zraňující jednání, jako je sexuální násilí, je v současném kontextu vysoce neetické. Zvlášť když mezi tvůrci jsou i lidé, kterých se současné aféry velmi blízce týkají,“ komentuje Hrdličková a dodává: „Vedle toho se tu objevuje řada doufejme dávno překonaných stereotypů. Ukázkově je to vidět na debatě manželů v prvním díle, kdy hlavní postava očekává, že manželka na mateřské s dítětem bude živiteli rodiny vařit, uklízet, vždyť je přece doma. Představa, že by se o dítě a domácnost mohli starat oba partneři, kteří by se zároveň realizovali v pracovním životě, se zdá režisérovi pravděpodobně zcela nepochopitelná.“
Napětí i humor na hraně, ne za hranou
|