metro.cz

Konec letitého mýtu. Zálohy na PET a alu nás od nákupu vůbec neodradí

  5:39
Bude u nás čistěji. To je jeden ze závěrů nejnovějšího průzkumu na téma plastových a hliníkových vratných obalů od nápojů.
PET lahve jsou ekologický problém. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Na Slovensku se rozjelo zálohování petek a plechovek od začátku tohoto roku. Bez skřípotu to není. „Vychytávají se sporné body ve vztahu obchodů se subjekty, které od nich pak vykoupené obaly nakupují pro další zpracování,“ říká Kristýna Havligerová, mluvčí Iniciativy pro zálohování.

Chce to čas, ale zřejmě budeme poslední
Slováci absolvovali od schválení po uvedení do praxe deset měsíců. „Na zavedení je ideálních osmnáct až čtyřiadvacet měsíců,“ připomíná Havligerová.

Vzhledem k tomu, že tento proces je už v dalších evropských zemích, kde se ještě plechovky a petky nezálohují, v běhu, má Česko velkou „šanci“, že pak bude jednou z posledních, ne-li poslední zemí, kde se budou tyto obaly zálohovat.

Na druhou stranu máme možnost přiučit se. Je totiž třeba najít ideální technická řešení odběru plechovek a petek podle typu obchodu. Velké prodejny zřejmě sáhnou po zcela automatizovaném výkupu, menší obchody si pravděpodobně pořídí jednodušší systémy s ručním výběrem obalů.

Výrobci nezkrachují. Možná vydělají víc
Jedním z pádných argumentů výrobců nápojů, kteří se zatím brání nebo se bránili zálohovaným plastům a hliníku, bylo, že kvůli vyšší ceně a nutnosti skladování je lidé přestanou kupovat. Takové důvody zněly často ještě před rokem, kdy zálohovací iniciativa vznikla, a prosazovaly je některé domácí nápojové firmy.

„Vyšlo nám ale, že většina dotazovaných to nepovažuje za důvod, aby se zálohy nezavedly, lidé je budou kupovat stejně jako dosud, nebo dokonce i víc,“ upozorňuje Michal Straka z výzkumné agentury Ipsos. I proto, že budou vědět, že plast a hliník skončí v recyklačním systému, a ne na skládce nebo ve spalovně.

Odolávají, ale jejich obrana už není kruhová
Lidé si jsou také vědomi, že budou doma vždy nějaký čas skladovat nesešlapané obaly. Zajímá je i to, jak daleko je budou nosit k výkupu. Ale kardinální překážku to pro ně neznamená. Slábne i odpor některých nápojových producentů a obchodníků. Zvláště v případě nadnárodních řetězců, jež působí v zemích, kde zálohy již běží. Na zálohy za tyto druhy nápojů si ostatně už zvykli ti Češi, kteří žijí v pohraničí a jezdí nakupovat do německých prodejen. Plechovky i petky doma skladují a odvážejí za hranici při dalších nákupech.

V obchodě, nebo jinde?

  • Debata mezi výrobci nápojů, obchodníky i zpracovateli se vede kolem míst, kde se bude vykupovat.
  • 66 procent respondentů uvedlo, že ideálním místem odběru jsou obchody.
  • Devíti procentům by vyhovovaly výkupní automaty u kontejnerů s odpady.
  • Deset procent spotřebitelů se přiklánějí k tomu, aby odběrní automaty byly i na dalších veřejných místech.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek