metro.cz

Další 1 fotografie v galerii
Co pijí? Skutečné pivo, nebo nealkoholické? | foto: MAFRA

Děti nerozeznají nealko pivo s příchutí od alkoholického. A berou ho jako limonádu

  5:12
Výrobci hořkého moku našli cestu k dětské duši. Vymysleli ochucené nápoje bez alkoholu. Oficiálně jsou určené dospělým. Ale je to mýtus. Reklama těchto produktů i jejich vizuální zpracování oslovuje z velké části i mladou generaci. Odborníky to trápí.

Generace rodičů, kterým nevadí, že jejich děti popíjejí takzvaně nealkoholická ovocná piva, vyrostla často v atmosféře, kdy jim doma už jako malým dávali alespoň cucnout piva či vína.

Určitě to nejsou limonády, potvrzují i etikety
Jejich děti teď rády a hojně konzumují nealkoholické radlery. I když výrobci často avizují nulové množství alkoholu, testy, které prováděl spotřebitelský časopis dTest, prokázaly, že to občas neplatí. Ve všech testovaných vzorcích našla laboratoř alkohol, byť jen minimum. „Všechny zkoumané nápoje měly v sobě alkohol od čtyř setin do více než čtyř desetin,“ upozorňuje Jan Maryška, redaktor dTestu.

Mezi rodiči, ale i mezi dětskými konzumenty se traduje, že se nejedná o pivo, ale o limonády. „Průměrný podíl piva v plechovce nebo ve skle je 53 procent, rozmezí jsme zjistili od 40 až do 95 procent,“ říká Maryška. Procentní podíl piva v obalu je navíc uveden na každém nápoji.

Stejně tak neplatí, že je v nealkoholických radlerech méně cukru. V radlerech je v průměru necelých šest gramů na 100 mililitrů, v citrusové limonádě asi 7,5 gramu, ale v ochucené vodě s citrusovou příchutí jen čtyři gramy cukru na deci. V tomto porovnání sladká „nepiva“ určitě jako zdravější varianta nevycházejí.

Na první pohled se můžete snadno splést
Při nákupu testovaných vzorků se ve dvou případech nákupčí spletli, protože sáhli v regálu po plechovkách, ve kterých nebyl „nulový“ radler, ale ten alkoholický. Mohla za to vizuální podobnost alko a nealko verzí, které se navíc v daném obchodě prodávaly vedle sebe.

„Češi vyrůstají na pivní kultuře, tak proč by nenabídli nápoj k ochutnání i svým dětem,“ říká Helena Horálek, adiktoložka z kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. „Přitom už máme zcela samozřejmě zafixováno, že nejdeme do trafiky pro cigarety, abychom je nabídli dětem,“ připomíná adiktoložka. Průzkum mezi rodiči a dětmi, který prováděla společnost Nielsen Admosphere, ukázal, že uvedená ovocná nealko piva jsou dětem velice často volně přístupná doma nebo jim je rodiče sami koupí. Ukázalo se, že deset procent dětí ve věku šest až deset let si už tyto „limonády“ kupuje samo. U dětí ve věku od 11 do 14 let to ale představuje už celou pětinu.

Komentáře

zpět na článek