metro.cz

„Brněnské metro“ brzy zprovozní. Tunel ke kampusu zaplavily tisíce návštěvníků

  13:16
Nová trať vedoucí ze zastávky Osová k univerzitnímu kampusu a bohunické nemocnici měří 912 metrů. Příležitost prohlédnout si nejdelší tramvajový tunel v Česku si ještě před jeho prosincovým zprovozněním nenechaly v Brně ujít tisíce lidí.

Další 3 fotografie v galerii
Tudy to pojede. | foto: Metro.cz

Nová trať vedoucí k univerzitnímu kampusu měří celkem 912 metrů, samotný tunel 619 metrů. Jedna zastávka bude i přímo v něm. „Otevření tunelu pro veřejnost byla jedinečná akce, která se nebude opakovat. Po dokončení stavby do něj nikdo nepovolaný nebude moci vstoupit,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Příchozí většinou využili možnost projít se tunelem po vlastní ose. Na zájemce čekalo po cestě deset kvízových otázek, za jejichž správné zodpovězení se mohli těšit na malou odměnu v podobě některého z propagačních předmětů DPMB. Ten obdrželi na konci trasy v nové provozní budově, jež v budoucnu poslouží jako zázemí pro řidiče a předprodej jízdních dokladů. Na konečnou stanici před Fakultní nemocnicí Brno dopravní podnik přistavil k prohlédnutí také novou tramvaj Škoda ForCity Smart 45T.

Tunel ke kampusu v Brně přilákal mnoho lidi.

Stovky lidí využily také možnost komentované prohlídky. Ty se během odpoledne konaly tři, což se ukázalo jako ne zcela dostatečný počet. Vzhledem k množství zájemců, kteří průvodce obklopili, a skutečnosti, že tunel neskýtá ideální akustické podmínky, se mohl mladík v reflexní bundě snažit sebevíc, ale na některých stanovištích jej lidé, kteří v chumlu obsadili až zadnější místa, neměli šanci slyšet. Někteří tak komentovanou prohlídku po chvíli vzdali. Přenosný ozvučný systém by v tomto případě přišel vhod. Kdo však vydržel a slyšel, mohl se mimo jiné dozvědět, že byť chodníky kolem kolejí mají na první pohled pár desítek centimetrů, ve skutečnosti sahají téměř dva metry hluboko.

Takzvané brněnské metro mělo úspěch.

Skrývají se v nich totiž kabely a technologie zabezpečující provoz. Adekvátně výraznému stoupání museli projektanti volit také druh kolejí. Nechybí tři únikové cesty, požární čidla ani další nezbytné bezpečnostní prvky.

Přímo v tunelu vznikla také nová zastávka. „Původně se měla jmenovat Nová Jihlavská, ale nakonec její název zní Západní brána. Odkazuje to na novou obytnou čtvrť, která by v této lokalitě měla v budoucnu vzniknout a nést stejný název,“ prozradil během prohlídky průvodce. Upozornil také na podobu nástupiště u kampusu, které je společné pro tramvaje i trolejbusy, což cestujícím usnadní přestupy a v rámci Brna se jedná o poměrně ojedinělé řešení. Ozvláštněním ústí tunelu u kampusu je pak zabudovaná mramorová socha svaté Barbory, patronky horníků.

Ústí do tunelu

Stavbu za téměř jeden a čtvrt miliardy korun nyní čekají poslední dokončovací práce a zkušební jízdy.

První cestující se tunelem svezou tramvajemi číslo osm současně se spuštěním nových jízdních řádů 11. prosince.

Autor:
zpět na článek